Liever luisteren dan lezen?
Klik hieronder om de podcast af te spelen.
Ben jij weleens bang dat iemand Nee zegt als je je aanbod gaat doen? En – als je heel eerlijk bent – doe je daardoor je aanbod soms (of vaak) niet aan een potentiële klant?
Dan is het nu tijd om hier verandering in te brengen.
Zeker als jij bij de groep coaches hoort die er serieus voor wil gaan met haar praktijk. En met haar coaching de wereld een stukje mooier wil maken.
Worstelen
Want elke dag dat jij je aanbod niet doet, is weer een dag dat jouw ideale klant langer moet blijven worstelen met de problemen die jij met jouw coaching kan oplossen.
En als er iets is wat wij als coaches juist zo graag willen, is het mensen van hun problemen af helpen. Toch?
Laten we eerst eens kijken waarom de angst voor een Nee vaak zo prominent aanwezig is.
“De angst om te verliezen is vaak groter dan de ambitie om te winnen.”
Dit wordt ook wel verliesaversie genoemd.
Wat betekent dat we liever de kans op een Nee vermijden, dan dat we ervoor gaan om een Ja te krijgen.
In de praktijk kun je dit zo zien:
Stel je wilt je aanbod doen aan een potentiële klant. Dan gaat jouw brein alvast van tevoren kijken wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
Want jouw brein wil wel eerst weten of het wel ‘veilig’ is wat je gaat doen.
Jouw brein wil jou immers beschermen tegen gevaar. Tegen tegenslagen. Tegen mislukking.
En als je een Nee krijgt, dan denkt jouw brein dat dat een mislukking is.
Verliezen weegt zwaarder
Daarbij is het zo dat de angst om te verliezen zwaarder weegt dan de ambitie om te winnen.
Het risico om een Nee te krijgen voelt daarom ook vele malen sterker, dan dat we gefocust zijn op het krijgen van een Ja.
En dit is precies één van de redenen waarom coaches het zo lastig vinden om hun aanbod te doen.
Want tja, wat als iemand Nee zegt?
Dat willen we liever niet. Want dat voelt als falen. Dat voelt als een afwijzing.
Het wordt steeds lastiger
En de meeste coaches denken dan dat het aan hun ligt als iemand Nee zegt. Of aan hun aanbod.
En dat versterkt weer de onzekerheid.
Waardoor het de volgende keer nóg lastiger wordt om je aanbod te doen.
En zo kun je maar in cirkeltjes blijven draaien.
Totdat…
…je dit patroon doorbreekt.
Want er zijn zoveel dingen die je zelf kunt doen om de kans op een Ja te vergroten. Maar dat is weer iets voor een ander blog.
Eerst is het belangrijk om te leren omgaan met de angst om een Nee te krijgen. Met de angst voor afwijzing.
Daarom 3 Tips die je hierbij helpen:
- Stel dat je een Nee krijgt, neem dit dan niet als een persoonlijke afwijzing op. Dat geeft je zoveel lucht.
- Zeg na een definitieve Nee: ‘Next!’en ga weer door naar je volgende potentiële klant.
- In NLP zeggen we: “Mislukkig bestaat niet, er is alleen feedback.”
Kijk elke keer na een Nee wat je de volgende keer anders kunt doen om de kans op een Ja te vergroten. Gebruik de Nee’s dus om van te leren en jezelf te verbeteren in het stuk verkopen.
Nee hoort erbij
Laat je niet langer tegenhouden om je aanbod te doen, alleen maar doordat jouw brein zich meer focust op de angst om een Nee te krijgen.
Want Nee hoort erbij als je gaat verkopen.
Niet iedereen zegt Ja.
En dat is prima.
Focus je op de mensen die wel Ja zeggen.
Want dat zijn de mensen waarvoor jij écht het verschil kunt maken.
En leer hoe je makkelijker kunt verkopen, zodat je sowieso al meer Ja’s krijgt op je aanbod.
Ga ervoor!
Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te groeien als Ondernemer en om een goedlopende Coachpraktijk op te bouwen? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips & Inspiratie.