Liever luisteren dan lezen?
Klik dan op de oranje play-button hieronder.
Dat er tegenwoordig veel coaches zijn, zal waarschijnlijk geen verrassing voor je zijn. Al deze coaches hebben één ding gemeen: ze willen graag mensen helpen. Maar er is ook een groot verschil tussen al deze coaches.
Want er is een groep die het gewoon leuk vindt om het er allemaal een beetje bij te doen: de hobby coach.
En er is een groep die echt een succes wil maken van hun praktijk en er hun inkomen mee willen verdienen: de ondernemende coach.
In dit blog vertel ik je hoe je de stap kunt maken van hobby coach naar ondernemende coach. Maar eerst leg ik je hieronder even de belangrijkste verschillen uit.
De hobby coach:
- Is gewoon lekker bezig met het neerzetten van haar praktijk.
- Is iemand die alles op eigen houtje aan het uitzoeken is.
- Zet af en toe een stapje, als ze er de tijd en energie voor heeft.
- Laat zich snel afleiden door de dagelijkse dingen.
- Is vaak met allerlei verschillende dingen tegelijk bezig als het gaat om het ondernemen (ook wel bezigheidstherapie genoemd).
- Plaatst af en toe een leuk berichtje op social media, waar voornamelijk ‘vind ik leuks’ en reacties op komen van familie en vrienden.
- Wacht rustig af totdat ze wordt benaderd door iemand die interesse heeft in haar coaching.
- Bied voor een mooi (lees: laag) prijsje haar diensten aan. Soms doet ze het ook gratis.
- Heeft meestal nog een vaste baan naast haar praktijk.
- Investeert (nog) niet genoeg in haar eigen persoonlijke groei- en ontwikkeling en die van haar praktijk.
Eigenlijk is dit zoals de meeste coaches beginnen. En het eerste jaar bezig zijn. Totdat ze in de gaten krijgen dat ze op deze manier niet echt verder komen met hun praktijk. En dat de klanten door deze strategie nog niet in de rij staan. Wat ook logisch is.
Want dit is niet meer genoeg als je op een gegeven moment méér uit je praktijk wilt halen. En meer klanten wilt helpen. Daarvoor is het namelijk nodig om de overstap te maken naar de rol van ondernemende coach.
De ondernemende coach:
- Neemt zichzelf en haar praktijk serieus.
- Heeft een hele duidelijke focus: het opbouwen van een goedlopende praktijk.
- Doet niet aan bezigheidstherapie, maar doet uitsluitend de taken die daadwerkelijk bijdragen aan de groei van haar praktijk.
- Heeft meerdere uitgewerkte strategieën om aan klanten te komen.
- Voelt zich zelfverzekerd over wat ze te bieden heeft.
- Weet haar aanbod goed te verkopen.
- Vraagt de tarieven die ze waard is.
- Maakt tijd vrij voor haar persoonlijke groei en ontwikkeling – ook al heeft ze het nog zo druk - omdat ze weet dat alleen dan haar praktijk met haar mee kan groeien.
- Investeert in programma’s, tools, coaching en trainingen die ze nodig heeft om haar praktijk te laten groeien. Zelfs als ze er het geld niet voor heeft. Omdat ze altijd een manier vindt om aan het geld te komen. En ervan overtuigd is dat ze dit zo snel mogelijk weer gaat terugverdienen.
- Durft risico’s te nemen.
- Gaat door waar anderen stoppen.
Er zijn nog veel meer verschillen tussen de hobby coach en de ondernemende coach, maar ik heb me voor dit blog even beperkt tot de meest belangrijke en herkenbare.
Wanneer jij nu op dat punt staat dat je diep van binnen voelt dat je meer uit je praktijk wilt halen, zodat je veel meer mensen kunt gaan helpen met jouw coaching en (meer dan) voldoende inkomen gaat verdienen met je praktijk, dan is het de hoogste tijd om de overstap te maken van hobby coach naar ondernemende coach.
Wees gerust…
Want dit hoeft niet allemaal in 1 dag. Zelfs niet in 1 week. Of binnen een maand. Want leren ondernemen is een proces. Een proces van groei, (heel veel) uitdagingen en keuzes maken.
De eerste stap
De eerste en belangrijkste stap om nu te zetten, is om het besluit te nemen dat je niet langer je praktijk er een beetje bij wilt doen. Maar dat je jezelf en je praktijk vanaf nu serieus neemt en bereid bent om er voor de volle 100% voor te gaan met je praktijk.
“Alles begint met het nemen van een besluit.”
Vraag: “Ben jij er klaar voor om dit besluit NU te nemen?”
Lees dan verder…

Je bent nog aan het lezen. Dat betekent dat ik je mag feliciteren met dit dappere besluit: “Gefeliciteerd!”
Want je bent nu naast coach ook ondernemer. Nu kan het echte werk beginnen.
Doen wat nodig is
Als ondernemer is het belangrijk om bereid te zijn om alles te doen wat nodig is om je praktijk te laten groeien.
Ook als dit betekent dat de boodschappen of de was weleens een dag later wordt gedaan. Dat je vaker ‘Nee’ moet zeggen tegen bepaalde mensen of zaken die op dat moment niet bijdragen aan de groei van je praktijk. Of als je dingen moet doen die buiten je comfortzone liggen.
En voordat je nu een lichte paniekaanval voelt opkomen: relax… want al deze dingen zijn te leren.
Je ondernemersmindset
De belangrijkste basis voor een goedlopende praktijk is je eigen mindset. En vooral de juiste ondernemersmindset.
Bijzonder genoeg wordt dit toch nog heel vaak onderschat. De meeste coaches verwachten namelijk dat er een simpel kant en klaar stappenplan is waarmee ze klanten in hun praktijk gaan krijgen. Het liefst zonder dat het ze al teveel geld of tijd kost.
En daar gaat het vaak al mis. Want in het echte ondernemen werkt het niet zo. Dit is dus gelijk al zo’n mindsetding waarmee je jezelf als ondernemer enorm tegenhoudt om verder te groeien.
Daarnaast zijn de meeste coaches zich er niet bewust van dat je zonder de juiste mindset de stappen die nodig zijn zeer waarschijnlijk niet eens (of na heel veel uitstellen pas) gaat zetten. Of opgeeft als één van de stappen in de praktijk niet zo’n succes blijkt. Of stil blijft staan als je vastloopt bij een bepaalde stap en niet weet hoe je verder moet.
Want hoe ga je bijvoorbeeld zichtbaar zijn als je jezelf het liefst verstopt achter de camera in plaats van ervoor?
Als je bang bent voor de reacties van anderen als jij laat zien waar je voor staat met je praktijk?
Wat doe je als je steeds weer ‘Nee’ krijgt op je aanbod?
Als er überhaupt niemand op je aanbod afkomt?
En hoe zet je de volgende stap als je geen idee hebt wat de volgende stap is?
Dit zijn maar een handjevol praktijkvoorbeelden die ik vaak tegenkom. Maar dit zijn wel precies de soort situaties waardoor veel coaches het niet redden met hun praktijk.
Omdat ze simpelweg niet weten hoe ze hier mee om moeten gaan. En zichzelf vervolgens allerlei verhalen gaan vertellen.
Zoals dat het voor hun niet is weggelegd. Dat ze het hebben ‘geprobeerd’, maar dat ze het gewoon niet kunnen. Dat ze nog niet voldoende kennis hebben (en vervolgens vakopleiding nummer zoveel gaan volgen). Of dat het ‘nog niet het juiste moment’ is.

Wist je dat…
…er achter ieder succesverhaal een heleboel mislukkingen, uitdagingen en faalmomenten zitten? En dat dit juist precies de redenen zijn waarom succesvolle mensen succesvol zijn geworden?
Kijk maar eens naar Oprah Winfrey, Henry Ford, Walt Disney, Thomas Edison, J.K. Rowling, Steve Jobs en Tony Robbins. Allemaal zeer succesvolle mensen. Maar bij geen van allen kwam het succes aanwaaien. In tegendeel.
Er is echter één ding wat deze succesvolle mensen gemeen hebben/hadden: ze hebben doorgezet. Ondanks de vele afwijzingen, mislukkingen en/of de verschrikkelijke jeugd die ze hebben gehad.
Ze zijn net zo lang doorgegaan, totdat het wel lukte. Omdat ze een heel duidelijk doel voor ogen hadden. Bereid waren om alles te doen wat nodig was om dit doel te bereiken. En ervan overtuigd waren dat het ze zou gaan lukken. Koste wat het kost.
Geen tijd
Nog zo’n ondernemers ding: tijd.
Ik hoor vaak van coaches dat ze ‘geen tijd’ hebben om de dingen te doen die nodig zijn om hun praktijk van de grond te krijgen. Omdat ze bijvoorbeeld nog een baan naast hun praktijk hebben. Of (jonge) kinderen hebben. Of het veel te druk hebben in hun dagelijkse leven. Of nog bezig zijn met een opleiding.
Maar weet je, iedereen heeft evenveel tijd. We hebben elke dag allemaal precies 24 uur. Geen uitzonderingen. Het is maar net hoe je jouw kostbare tijd invult.

Besteed je tijd nuttig
We kunnen onze tijd maar één keer besteden. Als er een minuut voorbij is, is ie voorbij. Als een dag voorbij is, is deze voorbij. Als de week voorbij is, is deze voorbij. En komen ze nooit meer terug. Natuurlijk krijgen we wel weer een nieuwe minuut, dag of week. Maar de tijd die geweest is, is geweest. Die kunnen we niet opnieuw invullen.
Wees je er daarom heel bewust van hoe je – nu je ondernemer bent – jouw kostbare tijd invult.
Stop met bezigheidstherapie
Zorg ervoor dat je alleen nog maar stappen zet die bijdragen aan de groei van je praktijk. Dat je stopt met bezigheidstherapie. En dat je je niet meer laat afleiden door allerlei dagelijkse dingen, zoals social media, e-mail, je telefoon, andere mensen die van alles van je willen, de was die klaar is of de boodschappen die nog gedaan moeten worden.
Mocht jij er nog een baan in loondienst naast hebben, dan heb je over het algemeen sowieso al wat minder tijd om aan je praktijk te besteden. Juist dan is het extra belangrijk om te kijken hoe je buiten je werktijden om toch zoveel mogelijk tijd kunt besteden aan de groei van je praktijk. Plan deze tijd in. En houd je eraan.
“Tijd is je meest kostbare bezit. Besteed het nuttig.”
Weet wie je wilt helpen
“Als je iedereen wilt helpen, help je niemand.”
Dit werd mij ooit gezegd tijdens een training die ik volgde. Ik kon ‘m toen nog niet helemaal pakken. Ik wilde namelijk iedereen helpen. Want met alles wat ik tijdens mijn NLP opleidingen heb geleerd, wist ik dat ik ook iedereen kon helpen.
Pas toen ik serieus aan de slag ging met het helder krijgen van mijn ideale klant, merkte ik welk verschil dit maakte voor de groei van mijn praktijk.
Omdat ik op een gegeven moment toch mijn ideale klant had gekozen, hoefde ik niet meer na te denken wat ik in mijn volgende nieuwsbrief zou delen. Werd het een stuk makkelijker om berichten voor social media te bedenken. Om mijn aanbod te maken. En om deze te verkopen.
Want er was nu ineens een specifieke groep die zich extreem aangesproken voelde door de dingen die ik deelde. Omdat ik exact weet hoe mijn ideale klant denkt, doet en zich voelt, kon ik daar nu veel makkelijker op inspelen.
En daardoor begon ik relaties op te bouwen met potentiële klanten. In plaats van likes en reacties onder mijn berichten (voornamelijk van bekenden) die zeiden dat ze het heel interessant vonden. Is wel leuk natuurlijk, maar als ondernemer heb je niet zoveel aan mensen die het alleen maar interessant vinden wat je doet.
“Durf te kiezen en je wordt gekozen.”
Zet jezelf neer als expert
Jij bent de expert. En misschien voel je dat op dit moment nog niet zo, maar begin het alvast maar te geloven. Want jij weet meer dan jouw ideale klant. Anders zou jouw ideale klant jou niet nodig hebben, toch?
Voor jouw ideale klant ben jij al de expert.
En uiteindelijk willen mensen het liefst de expert. Zet jezelf daarom ook neer als expert. Straal dit uit. En laat zien dat jij dé expert bent in jouw vakgebied.
Vraag het tarief dat je waard bent
Of liever gezegd: vraag het tarief dat het resultaat van jouw coaching en/of training waard is.
Want als coach verkoop je een resultaat. Een resultaat voor jouw ideale klant.
Ga maar eens na: wat zou het jouw ideale klant waard zijn als hij (lees: hij/zij) van zijn probleem af is? Als hij straks de rest van zijn verdere leven zonder dit probleem kan verder leven? Of weet hoe hij hiermee om kan gaan?
Ik weet dat het onderwerp tarieven een moeilijk punt is voor de meeste coaches. Want we willen natuurlijk allemaal graag mensen helpen. Van betekenis zijn voor een ander. Een verschil maken. Dat is wat ons coaches ook zo mooi maakt.
Maar dat betekent niet dat je jezelf hierdoor tekort moet doen.
Neem jezelf serieus als ondernemer. Want je hebt niet alleen een eigen praktijk. Maar je hebt ook een bedrijf. En een bedrijf kan niet bestaan zonder inkomsten. Want dan is het alsnog meer een hobby.
“Ga vol zelfvertrouwen staan voor het tarief dat je waard bent.”

Durf risico’s te nemen
Eén van de dingen die je gaat tegenkomen nu je ondernemer bent, is dat het nodig is om risico’s te gaan nemen. Bijvoorbeeld:
- Het risico dat als je je aanbod doet je regelmatig ‘Nee’ te horen krijgt.
- Het risico dat mensen ineens iets van je vinden (en dit ongegeneerd met je delen).
- Het risico om te falen.
Maar ook:
- Het risico dat er straks heel veel mensen volmondig ‘Ja’ zeggen op je aanbod.
- Dat mensen jou helemaal geweldig vinden om de dingen jij deelt.
- En het risico dat je praktijk een succes wordt.
De grote vraag is: ”Ben jij bereid om deze risico’s te nemen?”
Ja? Gefeliciteerd! Je hebt hiermee weer een volgende belangrijke stap gemaakt in jouw groeiproces als ondernemer.
Zie je hoe snel het kan gaan 😉?
Investeer in jezelf en in je praktijk
Om vanaf nu écht serieus te gaan groeien, sluit ik graag af met deze tip:
“Investeer in jezelf en in je praktijk.”
Het lijkt een open deur. Maar er zijn nog steeds heel veel coaches die dit niet doen. En zich ondertussen blijven afvragen waarom ze niet verder komen met hun praktijk.
Ik weet uit eigen ervaring en die van mijn klanten dat je praktijk niet verder kan groeien, als jij stil blijft staan.

Daarom heb ik alleen al de afgelopen jaren tienduizenden euro’s geïnvesteerd in mijn groei als ondernemer. In business coaching en in verschillende trainingen over marketing, ondernemen, het schrijven van goede (verkoop)teksten en allerlei andere trainingen die hebben bijgedragen aan mijn groei als ondernemer en die van mijn praktijk.
Want ik wist in het begin ook niet hoe het ondernemen allemaal werkte. En ik wist ook dat het met mijn praktijk niks zou gaan worden als ik het niet ging leren. Zonder al deze coaching en trainingen had ik niet gestaan waar ik nu sta met mijn bedrijf.
En daarom deel ik al mijn kennis over het ondernemen nu zo graag met andere coaches. Omdat ik weet dat iedereen het kan leren. En dat iedereen een succes kan maken van haar praktijk.
Ook als je geen geld hebt
Zelfs op de momenten dat ik financieel aan de grond zat (wat twee keer is gebeurd toen ik mijn baan had opgezegd en mijn praktijk steeds maar niet van de grond kwam).
Daarom weet ik als geen ander hoe het is om te investeren als je er eigenlijk het geld niet voor hebt. Maar ik weet ook dat er altijd een manier is om aan geld te komen. En ik weet wat het jou en je praktijk oplevert als je investeert in de juiste programma’s, tools, trainingen en coaching.
Zet jezelf daarom alsjeblieft niet vast met gedachten als:
”Ik heb geen geld.”
“Het is allemaal zo duur.”
“Ik mag van mezelf even geen geld uitgeven.”
“Eerst klanten en dan ga ik weer investeren.”
“Ik ga eerst sparen en dan ga ik het doen. Echt.”
Maar kijk naar wat jij nu op dit moment écht nodig hebt of nog mist om de volgende stappen te kunnen zetten met je praktijk. En zorg ervoor dat je daar tijd, geld en energie in investeert.
Want alleen door te investeren kom je verder. Daarom heet het ook investeren. Je stopt er iets in en je haalt er iets uit. En als je het goed doet, haal je er zelfs nog veel meer uit dan je erin hebt gestopt.

Stilstand is achteruitgang. Zeker in het ondernemen. Want ondertussen gaan al die andere coaches om je heen, die in zichzelf investeren, als een speer.
Ga ervoor.
Voor de volle 100%.
Durf risico’s te nemen.
Ga door waar anderen stoppen.
Laat zien waar je voor staat.
En maak het verschil.
Succes!
Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te groeien als Ondernemer en om een goedlopende Coachpraktijk op te bouwen? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips & Inspiratie.
Voel je vrij om dit blog via de knoppen hieronder te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.