Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de oranje play-button hieronder.
Vraagje: “Hoe zichtbaar ben jij eigenlijk met je praktijk?”
Laat jij jezelf overal zien en horen? Of zou je – als je heel eerlijk bent – wel wat meer zichtbaar kunnen zijn? Ben je misschien zelfs helemaal nog niet zoveel zichtbaar?
Zichtbaarheid is best een dingetje
Voor de meeste coaches is zichtbaarheid best wel een dingetje. Of zeg maar gerust: een DING. Een hele grote, hoge drempel waar ze voor hun gevoel maar niet overheen lijken te komen.
Want:
“Wat zal een ander ervan denken?”
“Straks krijg ik kritiek.”
“Zouden mensen het wel interessant vinden wat ik te vertellen heb?”
“Wat als niemand mijn bericht leest?”
“Wat als mensen mijn bericht wél lezen?”
We laten ons – net zoals in de meeste situaties in het ondernemen – vaak tegenhouden door onze eigen gedachten. Alle scenario’s die er zouden kunnen gebeuren komen voorbij. En meestal zijn dit niet de meest positieve scenario’s. Nee, ons brein presenteert ons vaak juist de meest worst case scenario’s.

Geen klanten
Omdat ons brein automatisch de weg van de minste weerstand kiest, stellen we het maar weer uit. Want je wilt natuurlijk liever niet het risico lopen dat iemand er wat van vindt. Of dat mensen het niet interessant genoeg vinden. Met als logisch gevolg dat er – doordat je niet (genoeg) zichtbaar bent – steeds maar geen klanten in je praktijk komen.
Lekker veilig in je schulp
Natuurlijk kun je ervoor kiezen om lekker veilig in je schulp te blijven zitten. Maar wat levert je dat op? Ja, op korte termijn levert het je misschien veiligheid op. Maar wat levert het je op langere termijn op wanneer je steeds weer in je schulp kruipt? Jezelf veel te klein houdt? En niet laat zien waar jij voor staat met je praktijk.
Je doet hiermee niet alleen jezelf tekort, maar ook al die mensen die met smart op jou zitten te wachten.
Korte termijn denken
Vaak zijn we gericht op het korte termijn denken. Wanneer je zichtbaar zijn bijvoorbeeld heel spannend vindt, dan is het makkelijker om het op dat moment niet te doen. Om het nog even uit te stellen. Dan zakt gelijk de spanning weer. En dan is dat ook weer geweest.

Zichtbaarheid levert veel op
Maar stel je eens voor wat zichtbaarheid je op de langere termijn kan opleveren. Dat je door jouw zichtbaarheid meer mensen kunt helpen met jouw coaching. Dat je (meer dan) voldoende inkomen uit je praktijk haalt. En dat je elke dag doet wat je het liefste doet en waar je goed in bent.
Je gaat hier zo over het dorp
Ook ik durfde in het begin niet zichtbaar te zijn. Ik bedoel, steek als Volendammer maar eens je kop boven het maaiveld uit… Dat is best even een dingetje. Want iedereen heeft er wel een mening over. En je bent hier zo het onderwerp van gesprek.
Diep van binnen voelde het zo sterk
Maar diep van binnen voelde ik zo sterk dat ik van betekenis wilde zijn. Dat ik mensen wilde helpen om het leven voor zichzelf makkelijker en leuker te maken. Maar ja, als die mensen niet eens wisten dat ik bestond, dan wisten ze mijn praktijk ook niet te vinden.

Bordjes naast de voordeur
Dus had ik op een gegeven moment het idee om bordjes naast de voordeur te laten maken. En dan ook gelijk stickers op de poort aan de zijkant van onze woning, waar ook de ingang naar mijn praktijkruimte is.
Wij wonen op een hoek aan een vrij doorgaande weg in Volendam, waar dagelijks veel verkeer langs rijdt. Dus dagelijks zichtbaar. En daar hoefde ik verder niks voor te doen.
Onrustig gevoel
Alleen… toen de bordjes werden opgehangen en de stickers werden opgeplakt bekroop mij een onrustig gevoel. Ik werd steeds zenuwachtiger. En toen de stickers stevig vastgeplakt waren en ik de poort dicht deed, kroop ik helemaal ineen. Ik maakte ik me letterlijk helemaal klein. Ik stond daar gewoon gebukt achter mijn poort.
Want: “Nu ziet iedereen wat ik doe…”
Wat was dat eng! En ik had ook gelijk zo’n gevoel van: nu moet ik het dus ook gaan waarmaken.

Twee bedrijven
Toen ik net begon, startte ik gelijk met twee bedrijven: Power in You en Power in Kids. Met Power in You coachte ik toen nog ‘iedereen’. En met Power in Kids coachte ik kinderen en ouders. En gaf ik NLP workshops aan ouders om het opvoeden leuker en makkelijker te maken.
Interessante column
In onze plaatselijke krant stond jarenlang elke twee weken een column van een opvoeddeskundige. Ook voordat ik met mijn NLP opleidingen startte vond dat al super interessant om te lezen. Ik las ze zelfs al voordat ik kinderen had. Ik was dus een trouwe lezer van deze column.
Ik trok de stoute schoenen aan
Op een gegeven moment stopte zij met het schrijven van de columns. Ik baalde daar best wel van. Ik haalde er namelijk altijd wel iets uit. Zowel voor in mijn eigen opvoeding, als inspiratie voor mijn coaching en training met ouders.
Ik was toen inmiddels al een tijdje bezig met mijn NLP opleidingen. Dus dacht ik: wat als ik de Nivo (zo heet onze plaatselijke krant) mail met de vraag of ik dit zou mogen voortzetten? Dan kan ik mijn kennis delen (wat ik het liefste doe) en ik ben zichtbaar voor de mensen hier in de regio.
Dus had ik de stoute schoenen aangetrokken en een mail gestuurd, waarin ik vroeg of het een leuk idee was als ik dit zou voortzetten.
Superspannend
Ik kreeg al dezelfde dag een positieve reactie terug. Superleuk! Maar tegelijkertijd ook superspannend. Want, nu zou ik voor heel Volendam en omstreken zichtbaar zijn.
Niet alleen met een sticker naast de deur en op de poort. Maar ook met mijn kennis.
Gedachten als: “Zouden ze het wel interessant vinden? Heb ik wel genoeg kennis om elke twee weken een column te schrijven? Wat moet ik dan gaan schrijven? Wat als mensen het helemaal niks vinden?”, passeerden de revue.
Foto en logo erbij
Ik had ook gevraagd of er misschien een heel klein pasfotootje en mijn logo bij geplaatst mochten worden. “Ja hoor, dat komt goed.”
En toen was de dag daar…
De dag dat ik voor het eerst met mijn column in de Nivo stond.
Ik had de schrik van mijn leven toen ik de eerste pagina van de Nivo omsloeg.
Daar stond ik dan. Op pagina 3. Met een (in mijn ogen) levensgrote foto (in werkelijkheid was het iets groter dan een pasfotoformaat) en mijn logo die ook best groot was afgebeeld.
Mijn eerste gedachten waren: “Oh my god! Zo’n grote foto! Moest dat nou? Had dat nou niet even wat kleiner gekund? En dan ook nog gelijk op de eerste pagina na het omslaan. Zometeen ziet iedereen het.”
Ik had eerder verwacht dat ik ergens in het midden op een opvallende plek zou komen te staan. Met een klein fotootje.
Ik werd op straat aangesproken
Nadat ik de eerste schrik te boven was, realiseerde ik me dat dit natuurlijk helemaal super was voor mijn zichtbaarheid. En dat bleek ook. Want op straat werd ik regelmatig aangesproken door vaste lezers die allemaal heel enthousiast en dankbaar waren voor de praktische tips die ik deelde. Ik voelde me op straat af en toe net een BV-er. Een Bekende Volendammer 😊.
Ik kreeg dan ook enorm veel reacties toen ik er ruim twee jaar later mee stopte. Toen wist ik pas echt wat voor impact ik had gemaakt met mijn columns. En hoeveel ik had betekend voor heel veel gezinnen.

Op een laag pitje
Eén van de redenen dat ik ermee stopte was dat ik volledig voor Power in You wilde gaan. Dus had ik met heel veel pijn en moeite besloten om Power in Kids op een laag pitje te zetten.
En gelijk kwam daar weer een nieuwe uitdaging: zichtbaar zijn met Power in You.
Zichtbaarheid betekent klanten
Inmiddels had ik ervaren wat zichtbaarheid voor mijn praktijk deed: mensen die ik kon helpen. Dus ging ik er met Power in You ook weer vol voor.
Dat had de eerste tijd heel wat haken en ogen, maar dat is weer wat voor een ander blog. Want ik ga je nu helpen om meer zichtbaar te zijn met jouw praktijk.
Te weinig zichtbaar
Want de meeste coaches zijn veel te weinig zichtbaar. Als ze al zichtbaar durven te zijn. Maar wanneer jij niet genoeg zichtbaar bent, als jij jezelf niet laat zien, dan weet jouw ideale klant jou ook niet te vinden. En kan jij ze ook niet helpen. Hoe graag je dat ook wilt.

Er is iets bijzonders aan de hand
Met zichtbaarheid is iets bijzonders aan de hand. Veel coaches zetten altijd een ander op de eerste plaats. Willen graag dat een ander het goed heeft. Dat het met een ander goed gaat. Daarna komen zij zelf wel. Maar als het gaat om zichtbaarheid, dan zijn ze ineens het middelpunt. Dan maken ze zichzelf zo ontzettend belangrijk. En draait ineens alles om hun. Laat het me uitleggen…
“Wat zal een ander van MIJ denken?”
“Ben IK wel interessant genoeg?”
“Op video zie je MIJN onderkin zo goed.”
“MIJN stem klinkt zo raar.”
“Straks kom ik niet uit MIJN woorden.”
“IK sta nooit mooi op de foto.”
“IK zie er niet uit.”
Ik heb nieuws voor je. Want zichtbaarheid draait niet om JOU. Zichtbaarheid draait om je ideale klant. En daar doe je het voor.
Het zal ze een worst zijn
Het zal jouw ideale klant een worst zijn of je je onderkin ziet. Of je haar wel tot in de puntjes goed zit. Of je een paar keer ‘euhhh’ zegt in een video. Of dat je je verspreekt. Want die is daar helemaal niet mee bezig. Die is bezig met de boodschap die jij met hem of haar deelt. En waar hij/zij weer mee verder kan.

Effectieve zichtbaarheid
Er zijn heel veel verschillende manieren om zichtbaar te zijn. Maar niet alles is even effectief. Daarom deel ik in dit blog tips voor effectieve zichtbaarheid. Want dat heeft veel meer impact dan ‘gewoon’ zichtbaar zijn.
On top of mind
Bij zichtbaarheid draait het erom dat jij ‘on top of mind’ bent bij jouw ideale klant. Of bij de mensen die jouw ideale klant kennen.
Want misschien spreek je iemand of ziet iemand een bericht van jou voorbij komen, die niet zelf het probleem heeft dat jij kunt oplossen. Maar het kan wel heel goed zijn dat hij/zij iemand kent met dat probleem. En als zij daar dan over in gesprek zijn en jij bent ‘on top of mind’, dan wordt jouw naam genoemd als mogelijke oplossing.
Dat is wat je wilt. En dat is onder andere wat zichtbaarheid je kan opleveren.
7 Tips voor effectieve zichtbaarheid:
- Richt je naar buiten
Meestal zijn we bij zichtbaarheid naar binnen gericht. Op onszelf gericht. Zijn we bezig met onze eigen interne dialoog. Met hoe we eruit zien. Hoe we praten. Verleg je focus naar buiten. En wel naar jouw ideale klant. Hou je ideale klant in gedachten wanneer je een bericht schrijft. Een video opneemt. Of een podcast opneemt.

2. Een aantrekkelijke weggever
Misschien heb je al een weggever, misschien nog niet. En denk je: “Ja, maar iedereen heeft al een weggever.” En precies daarom zou jij ook een weggever moeten hebben. Want met een weggever krijg je het meest waardevolle wat je als ondernemer kunt krijgen: een e-mailadres. Zodat je via de mail een relatie kunt opbouwen met jouw ideale klant.
3. Ga bloggen
Zorg regelmatig voor een nieuwe blog op je website. Een blog is goed voor je vindbaarheid in Google. Voor je expertstatus. En je kunt je blog delen via je e-maillijst en op je social media kanalen. Wat ook weer meer verkeer naar je website oplevert.
4. Laat jezelf zien op video
Met een video leren mensen jou beter kennen dan alleen met tekst. Plaats daarom ook regelmatig een video van jezelf. Je kunt video’s verwerken in je e-mails en je blogs. Maar je kunt je video ook plaatsen op YouTube en op social media.

5. Facebook adverteren
Facebook is nog altijd een krachtig medium om zichtbaar te zijn. Facebook heeft alleen al in Nederland zo’n 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers. De Facebookberichten die je plaatst op je pagina hebben tegenwoordig niet zo’n groot organisch bereik meer. Daarom is het waardevol om Facebook adverteren te gaan inzetten. Wanneer je dit effectief weet in te zetten, kan dat een enorme groei van je praktijk betekenen.
6. Mail je abonnees regelmatig
Vaak zijn ondernemers bang om te vaak te mailen. Wanneer je echter ‘on top of mind’ wilt blijven bij je nieuwsbrief abonnees, is 1 keer per maand niet genoeg. Mensen zijn je dan zo weer vergeten. En denken dan: wie was dit ook alweer. Als ze dat al denken, want de kans is groter dat ze je mail ongelezen naar de prullebak verwijderen. Laat daarom regelmatig van je horen. Zo bouw je aan de bekende know-like-trust factor.
7. Deel relevante en waardevolle content
Vaak zie ik coaches dingen delen over de methode waarmee ze werken. Dat wil niet zeggen dat dat niet interessant is, maar voor jouw ideale klant is het vaak helemaal niet relevant. Relevant is om in te spelen op de pijnen en problemen die jouw ideale klant ervaart. Om die te benoemen. Daarop in te gaan. En om daar tips en inzichten voor te geven.

BonusTip
Richt je niet alleen op het zichtbaar zijn op zich. Maar maak één of meerdere strategieën voor je zichtbaarheidsacties.
Wat is je doel met je zichtbaarheid? Hoe, waar en hoe vaak ben je zichtbaar? Wat deel je allemaal in deze strategie? Wanneer doe je je aanbod?
Want uiteindelijk wil je natuurlijk dat iemand een betalende klant wordt. En dat jij écht een verschil kan maken bij de ander.
Dit gaat alles veranderen
Effectieve zichtbaarheid gaat alles veranderen voor je praktijk. Want dan weten de juiste mensen – jouw ideale klant – jou te vinden. Dan weten ze wat jij voor hen kunt betekenen. Dan ga jij de klanten krijgen die jij zo goed kunt helpen. Waarmee je het liefste werkt. En die bereid zijn om jou daarvoor te betalen.
Onthoud…
… zichtbaarheid doe je niet voor jezelf, maar voor al die mensen die met smart op jou zitten te wachten. Zodat jij écht van betekenis te kunnen zijn voor de ander.
Laat jezelf zien.
Laat zien waar je voor staat.
Waar je in gelooft.
En wat jij te bieden hebt.
Want er zijn zoveel mensen die jouw coaching nodig hebben. Maar nog geen idee hebben dat jij bestaat.
Tijd voor ACTIE
Wat is nu jouw eerstvolgende zichtbaarheidsactie?
Deel het hieronder.
Delen = Commitment.
En commitment zorgt ervoor dat je het ook echt gaat doen.
Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te groeien als Ondernemer en om je praktijk écht goed van de grond te gaan krijgen? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips & Inspiratie.
Voel je vrij om dit blog via de knoppen hieronder te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.
Dank je voor deze tips.
Ik had dit nodig om te lezen. Het woord zichtbaarheid, was voor mij een hele ding.
Maar met jou ervaring en tips heeft het mij laten zien dat ik niet de enige ben.
Wat mijn eerst volgende zichtbaarheid actie is, is toch mijn praktijk bord maken ( Coaching en meer) , voor de start van mijn zichtbaarheid.
En een website opzetten.
Dank je
Wat mooi om te lezen Maria. Want je bent het waard om gezien te worden. Jouw boodschap mag de wereld in. Succes!