Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de oranje play-button hieronder.
Je kent ze vast wel, die eeuwige twijfels. Aan jezelf. Aan je kennis. Je eigen kunnen. Je aanbod. En al die andere zaken die bij het ondernemen komen kijken.
Net als je bezig bent om de volgende stap te zetten met je bedrijf, komen ze weer om de hoek kijken. Blijven ze ronddwalen. En ook al wil je ze niet zien, je weet dat ze er zijn. En je kan er ook niet omheen, want ze laten steeds weer van zich horen.
In mijn training ‘Op en top Ondernemer in 4 maanden’ zijn dit de meest gehoorde twijfels. Misschien herken je er wel een paar.
“Ben ik wel goed genoeg?”
“Heb ik wel voldoende kennis?”
“Is mijn aanbod niet te duur/te goedkoop/te lang/te kort?”
“Gaan mensen mij dit wel betalen?”
“Deel ik wel voldoende waarde?”
“Kan ik dit eigenlijk wel?”
“Is het wel interessant genoeg?”
Je bent niet de enige
Als je deze twijfels herkent, weet dan dat je niet de enige bent. Iedere ondernemer -ja, ook de doorgewinterde ondernemer – heeft weleens twijfels. En dat is alleen maar goed. Het is juist iets positiefs. Laat het me uitleggen.
Twijfels komen vaak omhoog wanneer je iets wilt gaan doen, waar je je nog onzeker over voelt. Of spannend vindt. En ook wanneer je iets wilt gaan doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan.
Maar het kan ook zijn dat je een negatieve ervaring hebt gehad met een klant. En dat je daardoor gaat twijfelen aan jezelf.
Of dat er geen aanmeldingen waren voor je workshop.
Of dat je niet de reacties kreeg die je had verwachte.
Of dat je gewoon even niet lekker in je vel zit of moe bent en daardoor ineens aan van alles gaat twijfelen.

Het hoort erbij
Zoals ik al schreef heeft iedere ondernemer er weleens last van. Van die twijfels. Het hoort bij het groeiproces als ondernemer.
Een voorbeeld.
Je volgt een coachopleiding. Je oefent tijdens de opleiding op elkaar met alle nieuwe technieken die je leert. Je ervaart het effect van de oefeningen op jezelf. En op de ander. Het oefenen gaat goed. En je wordt steeds enthousiaster om alles wat je hebt geleerd ook buiten de opleiding te gaan toepassen. Op ‘echte’ mensen.
Dan komt het moment dat je je enthousiasme niet meer in bedwang kan houden. En klaar bent voor je eerste echte klant. Misschien doe je het eerst nog gratis. Help je eerst bekenden.
Het valt best mee
En als je dan eenmaal ervaren hebt dat het eigenlijk best meevalt om ‘echte’ mensen te coachen. En ziet wat het effect is van jouw coaching, dan verlang je al snel naar meer. Dan wil je dit vaker doen. Omdat jij met jouw kennis iemand verder hebt geholpen. Want dat is tenslotte waar je het voor doet als coach, toch?
"Ben ik het wel waard?"
En dan komt het moment dat je gaat nadenken of je het nog langer gratis blijft doen. Of dat je er geld voor gaat vragen. En dan beginnen de volgende twijfels.
“Hoeveel zal ik vragen? Wat is het juiste tarief? Zouden mensen mij dat wel willen betalen? Zouden ze het niet te duur vinden? Of te goedkoop? Heb ik eigenlijk wel voldoende kennis om dit bedrag te gaan vragen? Ben ik al goed genoeg? Ben ik het wel waard?”
Herkenbaar?
En heeft iemand dan het besluit genomen en het bedrag bepaalt, dan komen de volgende twijfels weer om de hoek: “Straks moet ik mijn tarief noemen… (rode vlekken overal). En stel dat ze Nee zeggen… Misschien moet ik toch nog maar even wachten. Of voor een lager tarief gaan starten. Of eerst nog een opleiding volgen.”

Het houdt ze tegen
Je kunt je vast wel voorstellen dat deze twijfels niet echt helpen om je zelfvertrouwen te versterken. Om überhaupt de volgende stap te gaan zetten. En ondanks dat de meeste coaches diep van binnen dat intense gevoel voelen dat ze zo graag mensen willen helpen, laten ze zich toch vaak tegenhouden door hun eigen twijfels.
Zo jammer…
Ze stellen het bijvoorbeeld (weer) uit omdat ze voor hun gevoel eerst nog een opleiding moeten doen. Of het gevoel hebben dat ze eerst allemaal mensen gratis moeten helpen, voordat ze geld mogen vragen voor hun coaching.
Het is de onzekerheid
Eigenlijk is dit alleen maar hun eigen onzekerheid die spreekt. Want waarom zou je niet gelijk geld mogen vragen voor jouw diensten? En waarom zou je eerst voor een heel laag tarief gaan starten?
Ik snap het wel hoor, dat het misschien nog niet helemaal goed voelt om gelijk de hoofdprijs te vragen als je net start, maar ga in ieder geval staan voor wat je waard bent.
En vind je het jezelf nog niet waard, ga daar dan eerst mee aan de slag. Want dan is er een grote kans dat er nog een aantal oude overtuigingen onder zitten. Het is namelijk allemaal een mindset-dingetje. En daar is aan te werken. Is dat even goed nieuws?!
Het gemiddelde
Toen ik na wat oefenen officieel startte in 2014 vroeg ik al gelijk een tarief dat boven het gemiddelde lag. Omdat ik namelijk niet tot het gemiddelde wilde behoren. En nu nog steeds niet. Ondanks dat ik een bescheiden en nuchtere Volendamse ben, weet ik dat ik goed ben in mijn vak. En dat ik mijn klanten in korte tijd hele goede resultaten kan laten behalen met mijn coaching en training.
Zelfs toen ik nog maar net was begonnen, en ook zo mijn eigen twijfels had, was ik al wel overtuigd van de waarde die ik had te bieden. En daarbij wilde ik ook niet de gemiddelde mensen helpen, maar mensen die gemotiveerd waren om er écht voor te gaan.

Geld motiveert
En laten we eerlijk zijn, geld motiveert. Dus de meeste van mijn klanten waren ontzettend gemotiveerd om aan zichzelf te werken. En nu nóg meer. Want niet alleen mijn doelgroep is in de loop van de jaren van ‘iedereen’ naar ‘ambitieuze en gedreven coaches’ gegaan, maar ook mijn tarieven zijn steeds een stukje (soms een stuk) omhoog gegaan.
Waardoor ik nu elke dag werk met super gemotiveerde coaches die echt iets van hun praktijk willen maken. En die het er graag voor over hebben om in zichzelf en hun bedrijf te investeren.
Je weet altijd meer dan jouw klant
Ook een twijfel-dingetje wat ik vaak hoor is: “Heb ik wel genoeg kennis?” Of: “Is het wel interessant genoeg wat ik deel?” Of: “Straks weten ze alles al wat ik ze vertel.” Of: “Wat als iemand een vraag stelt waar ik het antwoord niet op weet?”
Onthoud dat jij altijd meer weet dan jouw klant. Anders zou hij/zij geen klant bij jou worden. Of naar een lezing of workshop komen. Zit wat in, toch? Je hoeft maar één stap verder te zijn dan jouw klant om iemand al enorm veel waarde mee te kunnen geven.
Het betekent groei
Weet dat de twijfels die je soms hebt, betekent dat je aan het groeien bent. Dat je een volgende stap aan het zetten bent. Of wilt gaan zetten. En dat dan die stemmetjes in je hoofd zich ineens geroepen voelen om jou te gaan waarschuwen. En je willen behoeden voor het onbekende. Door je te laten twijfelen.
En daarom zijn de twijfels dus eigenlijk iets positiefs. Omdat het betekent dat je aan het groeien bent. Het is aan jou of je naar die twijfels luistert…

Jouw reden
Twijfel nooit aan de reden waarom je met je praktijk bent begonnen. Je had namelijk een hele goede reden om te beginnen. Denk eens terug aan die reden. En haal dit regelmatig naar boven. Want dit is waarom je het doet.
Leer daarom omgaan met twijfels.
Weet dat je er niet naar hoeft te luisteren.
En dat je er al helemaal niet naar hoeft te handelen.
Geloof in jezelf.
In je kunnen.
In je kennis.
En in datgene waar jij voor staat.
En wat je te bieden hebt.
Laat zien wat je waard bent.
En ga ervoor.
Voor de volle 110%.
Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te (blijven) groeien als Ondernemer én met je Praktijk? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips & Inspiratie.
Voel je vrij om dit blog via de knoppen hieronder te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.