Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de oranje play-button hieronder.
We kennen het allemaal wel als coach; werken met klanten waar je – als je heel eerlijk bent – liever niet mee werkt. Mensen die je heel veel energie kosten. Die (te)veel van je vragen. Veel meer dan waar ze voor betalen. En je helemaal leegtrekken.
Veel coaches vinden het lastig om ‘Nee’ te zeggen tegen iemand, waarvan ze van tevoren al aanvoelen dat dit niet bepaald hun ideale klant is. Maar ook wanneer je tijdens een coachtraject pas merkt dat iemand je bijvoorbeeld helemaal leeg trekt, om dan alsnog de samenwerking met deze klant te beëindigen. Of om je grenzen tijdens een lopend traject toch nog duidelijk aan te geven richting je klant.
Er zijn verschillende redenen waarom je steeds klanten kunt aantrekken die je eigenlijk liever niet wilt.
Iedereen willen helpen
Wat bij veel coaches een valkuil is, is dat ze vanuit hun passie om mensen te helpen, nog iedereen willen helpen. Zeker wanneer ze net starten. Ze hebben iets geleerd. Ze weten dat ze daarmee iemand kunnen helpen. En dat willen ze dan natuurlijk ook doen. Maakt niet uit wie het is. En daar kunnen ook klanten tussen zitten met wie je liever niet wilt werken.

“Ik kan iedereen helpen”
Ook ik heb in het begin (nog best lang achteraf gezien) zo gewerkt. En zelfs toen ik had besloten om niet meer iedereen te helpen, ‘trapte’ ik er toch nog weleens in. Dan belde er iemand en die had echt zo’n groot probleem en dan bekroop me toch weer dat gevoel van ‘ik wil iedereen helpen’ en ‘ik kan iedereen helpen met mijn kennis, dus het is toch lullig om het dan niet te doen’. Ik voelde me hierdoor zelfs bijna verplicht om tegen iedereen ‘Ja’ te zeggen. Zelfs als ik voelde dat ik het niet wilde of dat ik het beter niet kon doen.
Het geeft geen voldoening
Nu gebeurt dat niet meer. Omdat ik elke keer opnieuw geconfronteerd werd met de negatieve energie die me dat gaf. Ik merkte dat ik daardoor ook een minder goede coach was. En zelfs opzag tegen de sessies. Al zullen mijn klanten dat niet gemerkt hebben. Maar zelf merkte ik het wel. Het gaf me geen voldoening. En de resultaten waren vaak ook minder, moet ik eerlijk zeggen.
Elke dag met een big-smile werken
Dus besloot ik (nog een keer, maar dan écht) om nu alleen nog maar met mijn ideale klanten te gaan werken: ambitieuze en gedreven coaches die er écht voor willen gaan.
Wat betekent dat ik nu elke dag werk met de meest geweldige coaches. Mensen die een verschil willen maken, daarmee geld willen verdienen en bereid zijn om daar alles voor te doen wat nodig is.

Nu werk ik elke dag met een big-smile op mijn gezicht. Ik voel na elk gesprek met mijn klanten dat gevoel van ‘echt van betekenis zijn’. Bij elk bericht in de Facebookgroep van mijn training maakt mijn hart weer een sprongetje. Krijg ik enorm veel positieve energie. En de resultaten van mijn klanten zijn nu nóg veel beter. Wat mij weer die voldoening geeft waarvoor ik het doe.
Je hoeft niet iedereen te helpen
Weet dat jij niet iedereen hoeft te helpen. Ook al heb je de kennis en de vaardigheden in huis. Dan nog, hoef je niet iedereen te helpen. En mag je ‘Nee’ zeggen tegen klanten met wie je liever niet wilt werken. Want als ondernemer kun je er zelf voor kiezen met wie je wel en met wie je niet werkt. Wie wel of niet jouw klant wordt.
Niet duidelijk communiceren
Nog een reden waarom je klanten aantrekt die je liever niet wilt, is dat je niet duidelijk genoeg bent in je communicatie. Kijk eens met een kritische blik naar de boodschap die je uitdraagt. Spreekt deze boodschap jouw ideale klant duidelijk aan? Of spreekt jouw boodschap – misschien zonder dat je je er bewust van was – juist de mensen aan met wie je liever niet wilt werken?
Focussen op wat je niet wilt
Ook werkt het volgens de wet van aantrekking zo, dat wanneer je je focust op wat je niet wilt, dat juist hetgeen is wat je krijgt. Dus hoe meer je denkt aan het type klant die je niet meer wilt, hoe meer je er juist naar je toetrekt.

Dit werkt zo: het woordje ‘niet’ wordt niet direct geregistreerd als we iets zeggen of denken. Als ik bijvoorbeeld zeg: “Denk niet aan een roze olifant”, dan kan het haast niet anders dan dat je brein nu een voorstelling maakt van een roze olifant. Je brein focust zich namelijk eerst op het onderwerp waar het om gaat. En zo werkt het ook met de wet van aantrekking.
Alleen maar werken met je ideale klanten
Hoe fijn zou het zijn om alleen nog maar te werken met mensen waarvan jij als coach juist energie krijgt, in plaats van dat het je energie kost? Dat je na elke afspraak bruist van energie? En elke keer dat intense gevoel van voldoening ervaart.
Je ideale klant aantrekken
Gelukkig zijn er bepaalde dingen die je kunt doen om vanaf nu alleen nog maar je ideale klanten aan te trekken. Ik deel hieronder vijf tips die je hierbij gaan helpen. Zodat je straks elke dag kunt werken met klanten die jou energie geven in plaats van energie kosten.
Tip 1
Om je ideale klanten aan te kunnen trekken moet je eerst weten wie jouw ideale klant is. Hoe denkt hij/zij? Hoe staat hij/zij in het leven? Is het een man of een vrouw? Of allebei? Waaraan moet deze persoon voldoen?
Omschrijf jouw ideale klant zo helder mogelijk voor jezelf. Misschien ken je al iemand die heel dicht in de buurt komt van jouw ideale klant, dan kun je hem of haar in gedachten houden. En toevoegen waar hij of zij nog meer aan moet voldoen om jouw ideale klant zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven.
Tip 2
Zodra je jouw ideale klant helder hebt, ga je alles wat je vanaf dat moment nog communiceert naar buiten toe, richting jouw ideale klant communiceren.

Dus wanneer je een bericht schrijft voor op je website of op social media, dan doe je alsof je het rechtstreeks tegen jouw ideale klant hebt. Wanneer je een video opneemt, dan praat je in gedachten tegen jouw ideale klant.
Zodat jouw ideale klanten zich kunnen herkennen in jouw boodschap. Want hoe meer jouw ideale klant zich herkent, hoe meer ideale klanten jij naar je toetrekt.
Tip 3
Alles begint met het nemen van een besluit. Neem het besluit dat je niet meer IEDEREEN hoeft te helpen. Dan is het ook gelijk een stuk makkelijker om ‘Nee’ te zeggen tegen klanten die je liever niet wilt.
Tip 4
Schep duidelijke kaders richting jouw klanten.
Wat mogen ze wel en niet van je verwachten? Tot hoever ga je bij het helpen van iemand? Kan iemand jou elke dag mailen/bellen/appen? Doe je dat allemaal gratis? Of reken je daar een bedrag voor? Wat zit er precies bij jouw aanbod in?
Tip 5
Als je werkt met mensen waar je eigenlijk niet meer mee wilt werken, ga je steeds over je eigen grenzen heen. Als ondernemer is grenzen aangeven een belangrijk onderdeel in het ondernemen. Want wanneer je te vaak en te lang werkt met mensen die je veel energie kosten, gaat dat uiteindelijk ten koste van jezelf. En als het ten koste gaat van jezelf, gaat dat op den duur ook ten koste van je bedrijf.
Weet dat jij zelf de keuze kunt maken om met iemand te blijven werken of de samenwerking te beëindigen. Jij bent de coach. De ondernemer. Dat betekent dat jij als ‘eigen baas’ zelf mag beslissen met welke klanten je wel en met welke klanten je niet werkt.

Extra voordeel
Nog een voordeel van het aantrekken van jouw ideale klanten, is dat zij ook eerder bereid zijn om jou te betalen.
Want hoe duidelijker jij naar buiten toe communiceert wie jouw ideale klant is, hoe beter hij of zij zich herkent. En hoe eerder iemand zich gezien, gehoord en begrepen voelt, hoe beter iemand voelt dat jij hem of haar kunt helpen. En hoe sneller iemand klant bij je wordt.
Heel veel succes met het aantrekken van jouw ideale klanten.
Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te (blijven) groeien als Ondernemer én met je Praktijk? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips.
Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.