Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de oranje play-button hieronder.
Als ambitieuze coach heb jij vast ook een geweldig aanbod.
Echt zo’n aanbod waarvan je niet begrijpt dat de klanten niet vanzelf voor je in de rij staan.
Waarvan je weet dit iemand écht verder kan helpen.
En dat dit heel veel positieve veranderingen gaat brengen in iemands leven.
Niet iedereen zegt ‘JA’
In de praktijk gebeurt het jammer genoeg best regelmatig dat je als ondernemer ‘Nee’ krijgt te horen op een geweldig aanbod. Tenminste, dat hoop ik voor je, want anders vraag ik me af of je je aanbod wel vaak genoeg promoot 😊. Later meer hierover.
Het hoort erbij
Afwijzing is een van die dingen die er als ondernemer bij hoort. Die (als je het goed doet) vaak voorkomt. Daarom is het belangrijk om hiermee om te leren gaan.
Want wanneer je na elke afwijzing in zak en as zit, dan werkt dat natuurlijk niet echt motiverend om je aanbod met net zoveel enthousiasme te blijven promoten elke keer.

Belangrijke ondernemersles
Het was afgelopen dinsdag toen mijn jongste zoon Danny van 7 mij inspiratie gaf voor dit onderwerp. Woensdag werd er namelijk een Sinterklaas-knutselochtend georganiseerd op school. Waarbij de kinderen zelf een maatje mochten kiezen waarmee ze samen langs de verschillende knutseltafels zouden gaan.
Niemand wilde met hem
Dus ging Danny zijn klas rond om te vragen: “Wil jij met mij?”
Keer op keer kreeg hij ‘Nee’ te horen.
Thuis vertelde hij: “Niemand wilde met mij.” Nou neem ik het woord ‘niemand’ met een korreltje zout, maar het zullen in ieder geval meerdere kinderen zijn geweest.
“Zij weten nog niet hoe goed ik ben”
Nadat hij vertelde dat ‘niemand’ met hem wou, zei hij erachter aan: “Maar zij weten nog niet hoe goed ik ben.”
WAUW!!!
Daar zat ik dan naast hem aan de eettafel aan het ontbijt met een brok in mijn keel en een big smile van TROTS!
Hoe geweldig is dit als een kind hier zo mee om kan gaan?
En hoe bizar is het dat wij als volwassenen met zoveel meer kennis en levenservaring vaak nog een wereldprobleem kunnen maken van zulke situaties.
Afwijzing komt nu eenmaal voor
Neem deze waardevolle les met je mee. Want afwijzingen komen nu eenmaal voor als je ondernemer bent. Zeker wanneer je steeds meer je aanbod doet. Want hoe vaker je je aanbod doet, hoe meer je ‘Nee’ krijgt te horen. Niet iedereen zegt (gelijk) ‘Ja’. Dat is gewoon zo. En daarom is het zo waardevol om als ondernemer te leren omgaan met afwijzingen.
“Afwijzing niet persoonlijk nemen geeft een hoop lucht”
Het is niet persoonlijk
De reden waarom we er zo’n wereldprobleem van kunnen maken, is omdat we het persoonlijk nemen. Wanneer iemand ‘Nee’ zegt tegen een aanbod, dan voelt dat als een ‘Nee’ tegen onszelf. Alsof we persoonlijk worden afgewezen. Maar zo is het niet. Dat is net wat je er in je hoofd van maakt. Op het moment dat je afwijzing niet meer persoonlijk neemt, geeft je dat zoveel meer rust en zoveel meer ruimte.

Zij zegt ‘Nee’ tegen zichzelf
Nog een manier om met afwijzing om te gaan, is om het met de volgende Mindset te bekijken. Want dit is hoe ik het zie wanneer iemand ‘Nee’ zegt tegen mijn geweldige aanbod: “Iemand zegt niet ‘Nee’ tegen mij, maar tegen zichzelf.”
Als OndernemersCoach geef iemand met alle liefde de kans en de mogelijkheid om samen met mij te gaan groeien als ondernemer en met haar bedrijf. Het is aan de ander of zij deze kans benut.
We willen aardig gevonden worden
We willen natuurlijk allemaal het liefst door iedereen aardig gevonden worden. Dat iedereen net zo enthousiast is over ons aanbod dan wijzelf. Dat iedereen daarin ook nog wil investeren. En volmondig ‘JA’ zegt tegen ons geweldige aanbod. Maar in de praktijk gaat het simpelweg niet altijd zo.
Nee’s hebben meer impact
Natuurlijk zijn er ook mensen die ‘JA’ zeggen. Dat hoop ik in ieder geval wel voor je. En anders nodig je graag uit voor een gratis Strategiesessie, zodat ik met je mee kan kijken wat we daar op korte termijn al aan kunnen gaan doen.
En toch blijkt in de praktijk dat de ‘Nee’s’ meer impact hebben dan de ‘Ja’s’.
Dat de ‘Nee’s’ langer blijven hangen.
De ‘Nee’s’ voelen we langer.
En met de ‘Nee’s’ zijn we langer bezig in ons hoofd.
“Your energy flows where your attention goes”
Verleg je focus
Geef vanaf nu meer aandacht aan de ‘Ja’s’ die je krijgt. Aan al die mensen die wél gebruik maken van jouw geweldige aanbod. En die jij mag helpen om een positief verschil te maken in hun leven.
Dat voelt zo anders. Want datgene wat je aandacht geef, daar gaat jouw energie naartoe. Geef jij je aandacht aan de ‘Ja’s’ dan is dat waar jouw energie naartoe gaat. En dan is dat wat je voelt.

Ga door waar anderen stoppen
Krijg je een ‘Nee? Zeg dan tegen jezelf: “NEXT!”
En ga weer door.
Ook wanneer je afwijzing na afwijzing krijgt. Want uiteindelijk krijg je een ‘Ja’. Echt. En daarna zul je zien dat je nog meer ‘Ja’s’ krijgt.
De meest succesvolle mensen zijn ook niet vanzelf zo succesvol geworden.
Zij gingen door waar anderen stopten. Zij gaven die extra stap. Die extra 10%. Waardoor zij uiteindelijk wél datgene bereikten wat ze voor ogen hadden.
Toch een ‘JA’
Zo ging het ook bij Danny. Omdat hij elke keer door ging naar de volgende klasgenoot, zei op een gegeven moment iemand wel ‘Ja’. En het mooie was, dat iemand die eerder ‘Nee’ tegen hem had gezegd, toen ineens ook met hun wilde. Waarop Danny zei dat hij nu ook maar met een ander moest gaan. Misschien niet helemaal leuk, maar één ding staat vast: hij komt voor zichzelf op en hij zorgt goed voor zichzelf.
Daar kunnen wij als ondernemers een hoop van leren.
Vond je dit interessant? En wil je meer Tips & Inspiratie ontvangen om te (blijven) groeien als Ondernemer én met je Praktijk? Laat dan hier je e-mailadres achter voor mijn wekelijkse GroeiTips.
Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.