Luister je liever dan dat je leest? Klik dan op de oranje play-button hieronder.

"Met wie je werkt is een keuze, jouw keuze..."

Werk jij nog met iedereen? Neem jij iedereen nog als klant aan? Omdat het toch voor inkomen zorgt? Terwijl je er niet echt gelukkig van wordt? En het vaak alleen maar negatieve energie kost?

Je kent vast wel die mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Mensen die zeggen dat ze heel graag jouw klant willen zijn, maar er het liefst 1) niet zoveel voor willen betalen 2) niet zoveel voor willen doen 3) wel al jouw aandacht vragen (ook buiten de gemaakte afspraken om) en 4) niet het resultaat behalen wat ze wilden.

Meestal wanneer je net begint met je bedrijf neem je iedereen nog als klant aan. Iedere klant is er één toch? Logisch ook. Want je hebt iets te delen en dan wil je het doen ook. Op een gegeven moment ga je merken dat je niet van iedere klant evenveel energie en voldoening krijgt. Dat sommige klanten juist heel veel energie kosten. 

Dat is soms pijnlijk om toe te geven aan jezelf, want je helpt het liefste iedereen, toch?

Herken je dat
?

En wat doe jij daarmee op het moment dat je je dat realiseert? Blijf je met deze klanten werken? Neem je afscheid van elkaar wanneer je het tijdens een klantrelatie merkt? Neem je de volgende keer toch weer iemand aan die eigenlijk niet jouw ideale klant is? 

Wie is jouw ideale klant?

Weet je überhaupt wel wie jouw ideale klant is? Met wie werk jij het allerliefste? Wanneer je dit weet, hoef je je alleen nog maar te richten op jouw ideale klant. En je weet het hè, de wet van aantrekking helpt je dan ook om alleen nog maar jouw ideale klanten aan te trekken. Omdat daar je focus op ligt.

En soms word je even getest, weet ik uit ervaring. Komen er ineens weer mensen op jouw pad die graag met jou in zee willen gaan, maar die niet jouw ideale klant zijn. En wat doe je dan? Doe je het toch (alleen voor deze ene keer nog…). Of geef je aan dat jij niet de meest geschikte persoon bent om deze klant verder te helpen. Want dat mag ook hè?!

Jouw grenzen aangeven

Dit heeft allemaal te maken met het aangeven van jouw grenzen als ondernemer. Een heel belangrijk onderdeel in het ondernemen. Want als je steeds werkt met mensen waar je eigenlijk niet meer mee wilt werken, ga je steeds over je eigen grenzen heen. 

Dat kost je dan veel energie. En wanneer je dat te vaak en te lang doet, gaat dat uiteindelijk ten koste van jezelf. En als het ten koste gaat van jezelf, gaat dat op den duur ook ten koste van je bedrijf. 

En dat mag niet de bedoeling zijn van een eigen bedrijf hebben, toch? Want als ondernemer heb je juist de vrijheid om zelf te kiezen met wie je wel en met wie je niet werkt.

Wees duidelijk

Wees daarom duidelijk in wie jouw ideale klant is. Met wie jij het liefste werkt. Zowel naar jezelf toe als tegen jouw potentiële klanten. Maar ook in jouw berichten, video’s, marketing en gesprekken.

Stel je voor dat je alleen nog maar werkt met klanten waar je enorm veel energie en voldoening van krijgt. 
Dat zou geweldig zijn, toch?

Het mooie is dat jij zelf die keuze maakt. 
Waar kies jij voor?

En wil je meer Mindset Tips ontvangen? Ontvang elke week minimaal 1 en maximaal 2 keer praktische Mindset Tips en (gratis) aanbod in je mailbox die je helpen om met meer Zelfvertrouwen de stappen te zetten die nodig zijn om je bedrijf op te bouwen en te laten groeien. Gratis.

**Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan Power in You om mijn gegevens te verwerken op de manier zoals omschreven in de privacy verklaring.

Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *