Luister je liever dan dat je leest? Klik dan op de oranje play-button hieronder.
Als je écht wat van je bedrijf wilt maken en als je wilt groeien als ondernemer is falen onvermijdelijk.
Het is zelfs nodig.
Dat klinkt in eerste instantie misschien wat raar. Want we willen het liefst alles zo goed mogelijk doen en alleen maar goede resultaten behalen. Maar in dit blog zal je duidelijk worden waarom het nodig is om als ondernemer te falen. En ook nog eens veel te falen.
Tenminste...
…als je op het punt bent dat je meer wilt met je bedrijf dan het er maar een beetje bij te doen. En wanneer je klaar bent voor ‘the next level’ met je bedrijf. In welke fase je nu ook zit.
We falen te weinig
Naar mijn mening doen ondernemers het veel te weinig; falen.
En vaak alleen maar omdat ze niet weten hoe ze met falen, mislukkingen en fouten maken kunnen omgaan.
Daarom vertel ik je in dit blog hoe je hiermee omgaat. Zodat je je straks niet meer hoeft te laten tegenhouden door alleen al de angst vooraf dat het niet gaat lukken.
Goed uitgedacht
Wat ik vaak zie bij ondernemers – en zelf was ik er ook één van – is dat ze bij het creëren van iets nieuws heel veel tijd besteden aan het bedenken, uitwerken, het nog een keer overdenken, aanpassen, het voor de zekerheid nog een keer overdenken. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer…
Bijvoorbeeld bij het schrijven van een blog, een bericht op Facebook, een e-book, een webinar, een lezing, een workshop, een video of het voorbereiden van een Facebook Live.
Streven naar perfectie
Het moet het liefst helemaal perfect zijn.
En ook 100% klaar voordat het met de wereld gedeeld kan worden.
Er is in mijn ogen niks mis met het goed willen doen.
Alleen wordt het meestal nooit helemaal perfect.
Trouwens, wanneer is het eigenlijk perfect?

Uitstellen is dan een logische stap
De meest voor de hand liggende stap is dan vaak om het toch nog maar ‘even’ niet de wereld in te brengen. “Het komt later wel.” Wat in de meeste gevallen betekent dat de buitenwereld het nooit te zien krijgt.
Gedachten als deze spelen daarbij vaak een grote rol:
“Zou een ander het wel interessant genoeg vinden?”
“Straks krijg ik kritiek.”
“Wie ben ík om dit te delen?”
“Wat als het helemaal niet gelezen of gezien wordt?”
“Wat als het wél gelezen of gezien wordt?”
Is dit herkenbaar voor je?
De makkelijkste oplossing
Vermijden is het makkelijkste om te doen in zo’n situatie. Dan kun je gewoon lekker in je veilige en vertrouwde comfortzone blijven. En hoef je je niet druk te maken over de hierboven genoemde zaken.
Dit is dan ook de stap die de ‘meeste mensen’ nemen. Wat betekent dat de ‘meeste mensen’ nooit verder komen. Nooit écht de stap maken om het daadwerkelijk te doen.
Kijk maar eens om je heen.
Ze willen wel, maar ze doen het niet
Je wilt niet weten hoeveel mensen ik spreek in mijn omgeving die wel ‘iets’ anders willen doen. ‘Iets’ willen bereiken. Meer uit hun leven willen halen. Maar de stap niet zetten omdat… en dan komen er allerlei redenen waarom het voor hun echt niet is weggelegd.
Dat is overigens prima natuurlijk.
Maar ik weet bijna zeker dat jij niet tot de ‘meeste mensen’ behoort.
Dat jij wél de stap wilt maken om meer te bereiken.
Anders was je waarschijnlijk nu niet dit blog aan het lezen.
En dat je weet dat er actie nodig is van jouw kant.
Ook al weet je op dit moment misschien nog niet precies hoe.

Falen anders bekeken
Laten we eerst even kijken naar het volgende.
Hoe zie jij falen?
Zie jij falen als iets ergs?
Vind jij dat je altijd alles goed moet doen?
Ben je bang voor mislukkingen?
Heb je misschien vroeger vanuit je opvoeding meegekregen dat je altijd je uiterste best moet doen?
En hoe ga jij om met mislukkingen, met falen en met fouten maken?
Baal je?
Geef je op?
Schaam je je?
Kruip je in je schulp?
Ga je in de slachtofferrol?
Probeer je het goed te praten?
Of ben je al afgehaakt voordat je überhaupt bent begonnen?
"Mislukking bestaat niet, er is alleen feedback"
Het is zoals jij het ziet
Deze NLP *vooronderstelling “Mislukking bestaat niet, er is alleen feedback” leerde ik in september 2013 tijdens mijn eerste weekend van de NLP Practitioner. Wat een eye-opener!
Als je iets ziet als een mislukking, als falen of als fouten maken, dan is dat het ook. En dan ervaar je dat ook zo. Met alle gevoelens en gedachten die daar bij horen
*Een vooronderstelling is een idee over de werkelijkheid. Het is niet per se de waarheid (maar wat wel?). Het is een stelling die je als jouw nieuwe waarheid kunt aannemen om de dingen die er gebeuren of de dingen die je moet doen makkelijker voor jezelf te maken.
Een wijze les
Als je een mislukking, falen of fouten maken ziet als een wijze les en deze les gebruikt om ervan te leren, dan ga je zo enorm groeien in je ontwikkeling. Als persoon. Als ondernemer. En dus ook met je bedrijf.
Want dan hoef je je nooit meer te laten tegenhouden. Dan kun je elke stap zetten die nodig is om verder te komen. Ongeacht het resultaat.
Zo leer je van je fouten
Je hebt het vast weleens om je heen de uitspraak gehoord: “Van je fouten kun je leren.”
Een mooie uitspraak.
Ik hoor het ouders en leerkrachten ook vaak tegen hun kinderen zeggen.
Alleen wordt er meestal niet bij verteld hóe je van je fouten kunt leren. Hoe je het maximale leermoment uit je fouten haalt. Waardoor deze geweldige uitspraak vaak niet het effect heeft wat het zou kunnen hebben, als je jezelf de volgende vraag stelt:
“Wat kan ik de volgende keer anders doen om een beter resultaat te krijgen?”
Dit is dé vraag die jou vanaf nu gaat helpen om jezelf elke keer te verbeteren. Die je helpt om je persoonlijk en zakelijk te ontwikkelen en te groeien. Net zolang totdat jouw bedrijf staat zoals jíj dat wilt. En je alles bereikt wat je diep van binnen zo graag wilt.
Faal zoveel mogelijk
Jarenlang heb ik de makkelijkste weg gekozen: uitstellen en vermijden. Niet eens altijd bewust. Gewoon omdat ik toen niet beter wist. Maar sinds dat eerste NLP-weekend in 2013 is mijn leven én de dingen die ik tot nu toe allemaal al heb bereikt enorm veranderd.
Ik heb dingen gedaan waarvan ik altijd had gedacht dat ik ze NOOIT zou doen. En die ik echt, maar dan ook écht supereng vond om te doen.
Zoals mijn vaste baan opzeggen om volledig voor mijn bedrijf te gaan, zonder dat ik daar toen nog voldoende inkomen uithaalde. Als moeder nog wel (voor sommigen is dat echt onvoorstelbaar).
Een workshop geven (want ik ging tot een paar jaar geleden voor geen goud voor een groep staan).
Mijn eerste Facebook Live.
Mijn bedrijf in drie jaar tijd twee keer opnieuw vanaf 0 opgebouwd omdat ik voelde dat ik toen niet in de juiste richting zat.
En nog veel meer ‘enge’ dingen.

Er was niemand
Er zijn heel veel dingen mislukt de afgelopen jaren. Ik heb heel veel gefaald. Er waren veel dingen die niet het resultaat hadden zoals ik het in mijn hoofd had.
Zoals vorig jaar geen enkele aanmelding voor een nieuwe training die ik toen bedacht had. Bijna geen aanmeldingen voor mijn eerste webinars. Waar zelfs een keer helemaal niemand Live bij was.
Dit is wat falen je brengt
Zo waren er nog veel meer dingen die niet uitpakten zoals ik het in mijn hoofd had. Ik heb heel veel gefaald. Héél veel. En nog steeds. En dat zal ik altijd blijven doen.
Waarom?
Omdat ik juist daardoor ben gekomen tot waar ik nu ben.
Omdat ik daardoor mijn bedrijf heb neergezet zoals ík het wil. Zoals het bij me past. Zoals ik het liefste werk (zoals nu buiten in de zon om dit blog te schrijven).
En heb ik mijn eigen PowerMindset methode ontwikkeld om ondernemers een krachtige OndernemersMindset te leren waarmee ze wél de stappen gaan maken met hun bedrijf.
Allemaal dankzij die momenten van mislukking, falen en fouten die ik heb gemaakt.
Neem je leermomenten mee
Uiteraard was dit niet gelukt als ik gewoon simpelweg had opgegeven (net zoals de meesten zouden doen). Als ik na elke mislukking of fout had blijven balen en was gestopt omdat ik voor mijn gevoel had gefaald.
Nee, het is dankzij de leermomenten die ik eruit heb gehaald. En heb meegenomen in mijn ontwikkeling. Want dankzij de feedback die elke keer krijg (of dat nou via iemand anders is of door de resultaten die ik wel of niet bereik) weet ik waar ik sta en welke richting ik heen moet.
En weer door…
Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat ik nog te weinig weet van online marketing en sales om naar de volgende level te gaan met mijn bedrijf. Want ik had bijvoorbeeld meer deelnemers voor de ‘Pilot’ van mijn nieuwe 4-maanden training willen hebben.
En in plaats van te balen en dit als falen te zien, focus ik me nu volledig op de deelnemers die wel meedoen. En ben ik ook alvast gaan kijken naar wat ik kan doen om bij de volgende training meer deelnemers te krijgen.
Zo ben ik twee weken geleden begonnen met het volgen van twee nieuwe trainingen en coaching om deze kennis en vaardigheden te leren.

Geef niet op
Alles wat ik tot nu toe heb bereikt is dankzij het feit dat ik niet heb opgegeven. Zelfs niet op mijn diepste dieptepunten. En ook omdat ik mezelf elke dag opnieuw afvraag:
“Wat kan ik vandaag doen om verder te komen met mijn bedrijf?”
“Wat kan ik (anders) doen om de resultaten te bereiken die ik wil?”
BonusTip van een expert
Jarenlang was ik expert in het denken, uitwerken, nog een keer bekijken, aanpassen, nog maar even over denken, weer bijschaven, nog een keer bekijken. Even laten liggen en er weer opnieuw naar kijken, weer aanpassen en verbeteren.
Ik was het ‘Ready before you move’ type.
Om vervolgens na heel veel uren denkwerk te besluiten dat dit hét toch maar niet was. Waardoor het niet alleen heel veel tijd kostte op deze manier. Maar het leverde ook nog eens niks op. Want natuurlijk ook best logisch is wanneer je het niet de wereld in brengt.
Gelukkig kreeg ik vorig jaar van mijn businesscoach mee:
"Move before you're ready"
Waarbij ik in eerste instantie dacht: “Ja, ik zeker? Ik, die het eerst helemaal uitgedacht en klaar moet hebben voordat ik sowieso een ‘move’ zet in de buitenwereld.”
Toch ben ik hiermee buiten mijn comfortzone gestapt. En is dit sinds vorig jaar mijn nieuwe strategie.
Om je een idee te geven:
- Eerst promootte ik begin dit jaar mijn nieuwe Challenge. En toen pas ging ik de Challenge helemaal in elkaar zetten (waardoor ik zelfs tijdens de Challenge nog bezig was met de uitwerking hiervan).
- Eerst heb ik mijn gloednieuwe 4-maanden training globaal op papier gezet. Toen schreef ik naar aanleiding daarvan de verkooppagina. Verkocht ik de training aan de eerste deelnemers. En ben ik deze weken mijn training (pas) helemaal tot in detail aan het uitwerken. En ben ik nu pas de lessen aan het vullen in de Online PowerMindset Academie. En dat terwijl we aanstaande dinsdag 8 mei al starten. Over ‘Move before you’re ready gesproken… Dit had de ‘oude’ Wendy nooit gedaan.
Het werkt
Ik kan je inmiddels zeggen: “Move before you’re ready“ werkt. Niet alleen voor mij, maar ook voor al die andere ondernemers die je om je heen ziet groeien met hun bedrijf.
Zelf heb ik dankzij deze nieuwe strategie al zoveel meer bereikt dan op de manier zoals ik het voorheen deed. En ook ben ik hierdoor in zeer korte tijd enorm veel gegroeid met mijn bedrijf.
En dat kun jij ook.
Het beste resultaat
Tot slot deel ik graag nog één van mijn favoriete quotes met je:
"Move before you're ready"
En OMG wat gaat er dan veel voor je veranderen, zodra je elk resultaat meeneemt als waardevol leermoment in je ontwikkeling.
Heb je het resultaat dat je wilde?
Top! Dan weet je hoe je het de volgende keer moet doen om weer dit resultaat te bereiken.
Heb je niet het resultaat dat je wilde?
Top! Dan kun je kijken wat je anders kunt doen om de volgende keer wél dat resultaat te bereiken.
Heel veel Succes!
En vooral heel veel mooie en waardevolle faal-, euhhhh, leermomenten toegewenst.
En wil je meer Mindset Tips ontvangen? Ontvang elke week minimaal 1 en maximaal 2 keer praktische Mindset Tips en (gratis) aanbod in je mailbox die je helpen om met meer Zelfvertrouwen de stappen te zetten die nodig zijn om je bedrijf op te bouwen en te laten groeien. Gratis.
**Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan Power in You om mijn gegevens te verwerken op de manier zoals omschreven in de privacy verklaring.
Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.