Luister je liever dan dat je leest? Klik dan op de oranje play-button hieronder.
“Je creëert je eigen werkelijkheid”
De hele dag door worden we – zonder dat we het doorhebben – beïnvloedt door de dingen die we om ons heen waarnemen. De dingen die we meemaken. Die anderen tegen ons zeggen. Wat je tegen jezelf zegt. Wat je jezelf verbeeld. En vaak zijn we ons hier niet bewust van. Maar het beïnvloedt ons wel.
En wat denk je van de invloed die Social media op ons heeft? De berichten die je daar ziet, leest en hoort.
Hoe zit dat?
Heb je er weleens over nagedacht hoe het kan dat iedereen anders reageert en anders omgaat met de dingen die we zien, horen en meemaken? Dat er zoveel verschillende meningen zijn? Hoe het kan dat de één meer bereikt dan de ander? En dat de één fluitend een presentatie geeft, terwijl de ander nachten van tevoren wakker ligt?
Ik geef je de antwoorden op deze vragen in dit blog.
Ook vertel ik je hoe je je brein op een slimme manier kunt beïnvloeden, zodat je anders om kunt gaan met bepaalde situaties. En daardoor als logisch gevolg ook andere resultaten krijgt.
Lees snel verder…

Zoveel mensen, zoveel visies
Er zijn mensen die zich geroepen voelen om overal hun mening te verkondigen. Misschien ken je ze wel. Uiteraard is dat hun goed recht. We leven tenslotte in een vrij land. Ik vind het altijd bijzonder fascinerend om te zien hoe mensen reageren op bepaalde berichten op Social Media. En vooral hoe verschillend de reacties zijn.
Bijvoorbeeld op een stelling. Of op een willekeurig (nieuws)bericht. Hele discussies barsten er los. En mensen lijken het vaak ook niet met elkaar eens te zijn. Soms gaat het zelfs van kwaad tot erger.
Maar wie heeft er gelijk?
Iedereen heeft gelijk. Want iedereen creëert zijn eigen werkelijkheid. En in die eigen werkelijkheid vinden we meestal dat wij zelf gelijk hebben. Daarom worden mensen het ook niet altijd eens met elkaar.
We worden voor de gek gehouden
Je leest het goed, we worden voor de gek gehouden. Door ons eigen brein nota bene. Niet af en toe. Maar continu. De hele dag door. Bij alles wat we zien, horen, voelen, denken, doen, proeven en ruiken. Hierdoor hebben we allemaal ons eigen ‘model van de wereld’ gecreëerd.
Vanuit dat model van de wereld zien wij wat we zien.
Doen we wat we doen.
Denken we zoals we denken.
Reageren we zoals we reageren.
En geloven we wat we geloven.
“Het is makkelijker om de manier waarop je de werkelijkheid ervaart te veranderen, dan de werkelijkheid zelf”
Je kunt je eigen brein beïnvloeden
Om te weten hoe je de manier waarop je de werkelijkheid ervaart kunt veranderen, is het handig om eerst te weten hoe je brein werkt. Want wanneer je weet hoe het werkt, kun je dit gebruiken om je brein slim te beïnvloeden. Zodat je makkelijker met het leven om kunt gaan. Zelf invloed kunt uitoefenen op wat je denkt, voelt, doet en ervaart. Waardoor je andere resultaten gaat behalen. En eindelijk kunt gaan bereiken wat je diep in je hart het liefste wilt.
Zo werkt je brein
Ik leg je hieronder uit hoe je brein werkt volgens NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren).
Alles wat we waarnemen komt binnen via onze zintuigen (zien, horen, voelen, proeven en ruiken). Deze informatie wordt verwerkt in ons brein.
We krijgen gedurende de dag enorm veel informatie op ons af. We nemen dan ook enorm veel prikkels waar. Veel van de prikkels die we waarnemen zijn we ons niet bewust van.

Wist je dat zo’n 95% van wat we waarnemen onbewust verwerkt wordt in ons brein? En maar 5% bewust? Volgens sommigen is de verhouding zelfs 99% om 1%. Van de meeste dingen die we waarnemen zijn we ons dus niet eens bewust.
Wat doet je brein namelijk: je brein filtert de informatie die binnenkomt. Het laat informatie weg, het vervomt en het generaliseert.
Ik leg hieronder aan je uit wat deze filters precies betekenen en wat ze doen.
Weglaten
Ons brein laat informatie weg. Je kunt namelijk niet alles tegelijk waarnemen. Dat is voor je brein geen doen. Want er komen per seconde al enorm veel prikkels op ons af. Laat staan wat er gedurende de dag allemaal op je af komt.
Een voorbeeld: je rijdt vast weleens regelmatig dezelfde route. Bijvoorbeeld naar je werk, naar de school van je kind(eren) of naar huis. Denk eens terug aan de laatste keer dat je deze route reed. Kun je nog precies vertellen welke auto’s je onderweg bent tegengekomen? Welke planten iedereen in de tuin had? Welke kleur voordeur iedereen had?
Ik weet bijna zeker van niet. Het was er wel. Je hebt het waarschijnlijk allemaal wel gezien, maar omdat het voor jou op dat moment niet belangrijk genoeg was en je focus er niet op lag, filtert je brein die informatie op dat moment weg.
Maar ben je op zoek naar een nieuwe kleur voor je buitenboel, dan heb je waarschijnlijk wel opgemerkt welke kleuren voordeur je bent tegengekomen.
Het werkt hetzelfde wanneer je op zoek bent naar een nieuwe auto. Ineens zie je overal de auto rijden die je op het oog hebt. Daarvoor reden die auto’s er ook, maar je focus lag er niet op. Dus viel het je niet op. Datgene wat voor jou belangrijk is op dat moment, is hetgeen je bewust waarneemt. Datgene wat op dat moment niet zo belangrijk is, wordt automatisch weg gefilterd.
Vervormen
Ons brein vervormt ook de informatie die we zien, horen, voelen, denken, proeven en ruiken.
Je kent vast wel het bekende spelletje ‘zin door de klas’. De zin eindigt altijd anders dan hoe de zin begon. Wanneer je iets hoort, geef je daar automatisch je eigen betekenis aan. Wanneer je de zin vervolgens verder vertelt, gebruik je jouw woorden die passen bij de betekenis die jij eraan hebt gegeven.
In jouw beleving geef je de zin misschien helemaal correct door. Precies zoals je hem hoorde. Maar het is jouw vertaling van wat je hoorde. Wanneer je de volgende keer een roddel hoort, kun je je dus afvragen wat er eigenlijk van waar is.
Een andere vorm van vervormen is gedachten lezen. Iets wat we onbewust veel vaker doen dan we denken. Hoe vaak vul jij voor de ander in wat hij denkt? Wat hij van jou denkt? Wat hij ergens anders over denkt? Je weet niet wat de ander denkt. Je denkt het te weten. En dat vul je in.

Generaliseren
Elke keer wanneer we iets nieuws leren wordt er een nieuwe verbinding gemaakt in ons brein. De volgende keer als je dat dan ziet, hoort, voelt, doet, denkt, proeft of ruikt, herkent je brein dit.
Hoe vaker je hetzelfde doet of waarneemt, hoe steviger de verbinding in je brein wordt. En hoe steviger de verbinding, hoe automatischer het gaat. Net zolang dat het op een gegeven moment helemaal vanzelf gaat. Zonder erbij na te denken.
Je weet bijvoorbeeld wat je moet doen voor een rood stoplicht. Aan welke voet je je linker- en aan welke voet je je rechterschoen moet doen. Hoe een 2 euromunt eruitziet. Hoef je (als het goed is) niet over na te denken. Dat is generaliseren.
“Je brein zoekt in eerdere ervaringen en associeert die met de ervaring in het nu.”
Vaak is generaliseren heel handig, want zo hoeven we niet elke keer alles opnieuw uit te vinden en te leren. Op sommige momenten kan generaliseren ook niet handig zijn. Bijvoorbeeld wanneer je ergens een angst voor hebt. Of steeds op dezelfde (negatieve) manier reageert in bepaalde situaties.
Dit zijn ook vormen van generalisaties.
Je hebt jezelf aangeleerd om in een situatie zo te reageren en vervolgens reageer je keer op keer hetzelfde in een soortgelijke situatie. Herkenbaar?
Je maakt je eigen voorstelling
Nadat de informatie die we waarnemen is gefilterd, maakt ons brein een interne voorstelling. Oftewel een gedachtepatroon. Deze interne voorstelling is opgebouwd uit beelden, geluiden, gevoelens, interne dialoog (de gesprekken die je met jezelf voert, wie kent het niet?), geur en smaak.
De interne voorstelling is datgene wat we ervaren. We ervaren niet datgene wat we in eerste instantie waarnemen. We ervaren dat wat je brein ervan maakt: de interne voorstelling.
Dit bepaalt je stemming
De interne voorstelling bepaalt in welke stemming je komt. En de stemming bepaalt hoe je ermee omgaat. Je brein koppelt automatisch een stemming aan jouw interne voorstelling van dat moment. Vaak is dit een stemming die je eerder in een soortgelijke situatie hebt ervaren (generaliseren). Vanuit die stemming reageer je. Doe je wat je doet. Je stemming stuurt namelijk je gedrag.
Je kent vast wel die momenten waarin je je helemaal relaxed voelt. Dat hoop ik tenminste wel voor je, dat je die momenten kent. Die momenten dat alles op rolletjes loopt. Op het moment dat er dan iets gebeurt, reageer je zeer waarschijnlijk heel anders dan wanneer je je gestrest voelt en er gebeurt iets.
Er is meer
Voordat de interne voorstelling tot stand komt wordt de informatie die we waarnemen dus gefilterd. Er wordt op onbewust niveau bepaald welke prikkels er wel en welke er niet doordringen tot de interne voorstelling. Vaak is het zo dat waar je focus op ligt, wat voor jou belangrijk is en hoe je het gewend bent, dat dat is wat we zien, horen, voelen, doen, denken, proeven en ruiken.
We filteren de informatie op basis van onze eerdere ervaringen. Onze herinneringen. Onze waarden en overtuigingen. De betekenis die we hebben gegeven aan de woorden die we gebruiken. En alles wat we in ons leven hebben meegemaakt.
Verander je filters
Om je resultaten te veranderen is het nodig om je filters te veranderen. Wanneer je je filters verandert, verandert je interne voorstelling. Kom je in een andere stemming. Reageer en handel je anders. En daardoor krijg je andere resultaten.
Met name je overtuigingen hebben hier een grote invloed op. Als je bijvoorbeeld van tevoren al gelooft dat het je niet gaat lukken, dan geef je sneller op. Als je gelooft dat het je wel gaat lukken, dan zie je ineens overal mogelijkheden. En wanneer je mogelijkheden ziet, bereik je andere resultaten.
Het veranderen van je overtuigingen heeft een zeer grote positieve invloed op alles wat je wilt bereiken.

De betekenis die je eraan geeft
Je brein wordt dus beïnvloed door de betekenis die je (veelal onbewust) geeft. Zowel aan de dingen die je ziet, hoort, voelt, denkt, proeft en ruikt. Als de dingen die er in je leven gebeuren. Dingen die anderen tegen je zeggen. En de verhalen die je jezelf vertelt.
“Wat je gelooft is waar”
Als jij de betekenis die je eraan geeft gelooft, dan is dat jouw waarheid.
Je onderbewustzijn
Zoals eerder gezegd is je onderbewustzijn de plek waar het allemaal gebeurt. Waar in ieder geval het meeste gebeurt. Je onderbewuste heeft de meeste invloed op hoe jij omgaat met het leven. En ook op je Mindset (de manier waarop je denkt). Niemand weet precies waar het onbewuste zit. Of hoe het eruit ziet. En toch gebeurt het daar allemaal.
Je onderbewustzijn heeft een aantal functies.
De functies van je onderbewustzijn
Eén van de primaire functies van je onderbewustzijn is dat het associeert. Het verbindt dezelfde (soort) dingen en ideeën. Daarom reageer je vaak op dezelfde manier op bepaalde situaties (ook al heb je je voorgenomen om echt niet meer op die manier te reageren, het gaat vanzelf). Er is een verbinding gemaakt in je brein die de situatie heeft gekoppeld aan een bepaalde stemming. En zoals eerder omschreven: vanuit die stemming reageer je.
Een aantal andere functies van je onderbewuste zijn:
- Het slaat al je herinneringen op. De dingen die je meemaakt. Hoe je daarop reageert. Hoe je je daarbij voelt. Wat je denkt
- Het is een domein van emoties
- Het werkt als een trouwe dienaar en volgt letterlijk de instructies op die het krijgt van het bewustzijn
- Het heeft herhaling nodig om een nieuwe gewoonte te installeren
- Het werkt volgens het principe van de minste weerstand
Wat vertel jij jezelf?
Als je kijkt naar de hierboven genoemde functies van je onderbewustzijn, is het dus heel belangrijk om je bewust te zijn van de instructies die je jezelf geeft. Of die je je laat geven door anderen.
Denk je: “Ik heb het altijd druk.” Dan heb je het ook druk. Je ervaart het in ieder geval zo. Want je onbewuste is je trouwe dienaar. Die doet er alles aan om deze instructie op te volgen en het zo goed mogelijk uit te voeren. Door jou te laten ervaren dat je het inderdaad altijd druk hebt.
Denk je: “Ik ben niet goed genoeg”, dan werkt dit ook zo. Het werkt hetzelfde voor alle instructies die je jezelf geeft.
Dit wordt ook selffulfilling prophecy genoemd. Vertaald: zelfvervullende voorspelling.
Selffulfilling prophecy
Welke gedachte we ook hebben, ons onbewuste doet er alles aan om te bewijzen dat we gelijk hebben. Om onze voorspelling te laten uitkomen. We willen onszelf niet teleurstellen. We gaan ons zelfs anders gedragen om te zorgen dat we gelijk krijgen. En we zoeken overal naar bevestiging om ons gelijk te bewijzen. Aan onszelf. En aan anderen.
Dit gaat onbewust. Je ziet dan ook overal bewijzen van je gelijk. Je ziet tenslotte wat je wilt zien.
Zie je wel, ik ben nog niet goed genoeg.
Zie je wel, het is niet voor mij weggelegd.
Zie je wel, ik zei het toch!
Het wordt dan je realiteit. Jouw waarheid. Dat wat je gelooft wordt bevestigd. Dat is selffulfilling prophecy.
Het effect op je prestaties
Je kunt je wel voorstellen welk effect dit heeft op de prestaties die je levert. En daarmee automatisch op je resultaten. Wanneer je bijvoorbeeld een presentatie gaat geven en je denkt van tevoren dat niemand het interessant genoeg gaat vinden. Of je bent ervan overtuigd dat het delen van jouw kennis de mensen weer verder kan helpen. Dat is nogal een verschil in hoe je met deze overtuigingen voor een groep staat. Op hoe je jouw presentatie geeft. En wat je hiermee (onbewust) overbrengt.
De weg van de minste weerstand
Zoals je net hebt kunnen lezen, kiest je onderbewustzijn de weg van de minste weerstand. Dit betekent dat je brein de makkelijkste weg kiest. Ook al is dit niet de weg die je wilt. Het kost voor je brein minder energie om steeds hetzelfde pad te bewandelen, dan om een nieuw pad te creëren. En dit pad te versterken.
Daarom is het voor veel mensen nog niet zo makkelijk om nieuwe gewoontes aan te leren.
Het kost je brein in het begin veel energie om iets te veranderen. Daarom is het makkelijker voor je brein om je oude gewoontes te houden. Alleen brengt dit je niet verder. Want:
“Als je blijft doen wat je altijd al deed.
Dan krijg je wat je altijd al kreeg”

Welk pad kies je?
Vaak begin je enthousiast als je iets wilt veranderen, maar bij de eerste de beste tegenslag of uitdaging kiest je brein toch liever de makkelijkste weg. De bekende weg. Nu is dat op zich niet zo erg als dat een keer gebeurt. Maar wat doe je de volgende keer? Kies je dan weer voor de makkelijke weg? Of herpak je jezelf en zorg je ervoor dat het pad daardoor steeds makkelijker begaanbaar is?
De kaart is niet het gebied
Ieder mens heeft zijn eigen, unieke manier waarop hij de wereld waarneemt. Iedereen heeft andere herinneringen en ervaringen uit het verleden die bepalen wat er wel en niet door de filters in je brein gaat. De manier waarop jij naar de wereld kijkt, is anders dan hoe de ander het ziet. Geen twee mensen hebben precies dezelfde ervaringen. Ook al maken we hetzelfde mee.
Als je een kaart hebt van Volendam of naar foto’s kijkt van Volendam, laten deze niet zien hoe je Volendam beleeft. Het laat je niet dat gevoel voelen wat je hebt als je heerlijk in het warme zonnetje over de prachtige dijk wandelt. De geluiden hoort van de ruisende zee. De sfeer proeft die er hangt.
De kaart is niet het gebied.
De menukaart is niet de maaltijd
Net als de afbeelding op een menukaart. Het plaatje van de maaltijd kan er heel mooi uit zien, maar het zegt niets over hoe het smaakt.

De verkeerde kant van de weg
Nog een voorbeeld: In Nederland rijden wij aan de rechterkant van de weg. In onze perceptie is dat ‘normaal’. Voor ons rijden bijvoorbeeld de Engelsen aan de ‘verkeerde kant’ van de weg. Want die rijden links. Terwijl voor de Engelsen wij juist aan de verkeerde kant van de weg rijden. En wie heeft er dan gelijk?
Onze wereld
Er is een verschil tussen de wereld en de wereld zoals wij die ervaren. Onze eigen ervaringen, onze opvoeding, herinneringen, overtuigingen en de betekenis die wij aan dingen hebben gegeven bepalen onze werkelijkheid. Doordat we allemaal verschillende ervaringen hebben, geven we allemaal een verschillende betekenis aan situaties. Zelfs al ben je in hetzelfde gezin, met dezelfde ouders, opgegroeid. En heb je dezelfde dingen meegemaakt.
Problemen worden te serieus genomen
Het enige waarom mensen problemen hebben, is omdat ze problemen serieus nemen. De meeste mensen zijn te lief voor hun probleem. Geven hun probleem alle aandacht. Wat er dan vaak gebeurt is dat hun probleem steeds groter wordt in hun beleving. En dat is niet zo gek, want:
“Alles wat je aandacht geeft groeit”
Wanneer je je problemen niet meer zo serieus neemt, dan verdwijnt het vanzelf naar de achtergrond. En in de meeste gevallen verdwijnt het probleem dan helemaal. Als je het geen aandacht geeft, dan is het er niet. Een probleem is alleen een probleem als je het ziet als een probleem. Verander hoe je het ziet, en het probleem is geen probleem meer. In ieder geval niet jouw probleem.
Je brein maakt geen onderscheid
Je brein neemt alles automatisch voor waarheid aan. Mensen die ergens bang voor zijn, hoeven er vaak alleen maar aan te denken om de angst te voelen. Terwijl die situatie er niet echt is. Alleen maar in hun gedachten. Maar toch voelen ze die angst.
Je kunt ook aan je mooiste vakantie denken en weer helemaal dat gevoel krijgen dat je toen had. Je brein maakt geen onderscheid tussen of het echt is of dat het een herinnering is.
Je herinnering veranderen
De dingen die er in het verleden zijn gebeurd, zijn slechts een herinnering. En toch kunnen mensen uren, dagen, weken, maanden en zelfs jaren later nog voelen wat ze toen voelde. Je kunt je verleden niet veranderen. De dingen die je hebt meegemaakt, kun je niet meer veranderen. Maar wel jouw perceptie van ervan. Hoe je het nu, dagen, weken, maanden, jaren later ervaart. Dat kun je wel veranderen.

Het verleden bestaat niet meer
Het verleden is geweest. Het is gebeurd. En toch kunnen veel mensen zich er nog steeds druk, boos, verdrietig of angstig om maken als ze eraan denken. Ik ken mensen die zich nog steeds druk kunnen maken over dingen die er 30 jaar geleden zijn gebeurd.
Maar wees eens eerlijk: Wat heeft het voor zin? Wat is het nut van je druk maken over dingen die er in je verleden zijn gebeurd? Je leeft nu. Het enige wat er is, is nu.
Je kunt je vasthouden aan wat er is gebeurd, met alle emoties en gedachten die daarbij horen. Of je verandert hoe je er nu – zoveel later – naar kijkt.
Zo werkt het ook met de toekomst
Wanneer je denkt aan iets dat in de toekomst gaat gebeuren, weet je brein ook niet of het nu gebeurt of dat het nog moet gaan gebeuren. Voor je brein gebeurt het nu. Of je het je nu verbeeld of niet. Daarom is je verbeelding zo krachtig om te gebruiken bij bijvoorbeeld het bereiken van je doelen.

Je brein heeft een creatief deel die met puzzelstukjes van vroeger nieuwe beelden maakt. Het plakt de plaatjes aan elkaar en maakt daar een nieuw beeld van. Het gekke is dat we meestal geneigd zijn om negatieve beelden en scenario’s te schetsen van iets dat in de toekomst nog moet gaan gebeuren. Maar je kunt net zo goed positieve beelden en scenario’s schetsen. Dit helpt je beter.
Je vergroot je kansen
Je kunt je misschien wel voorstellen dat wat jij jezelf vertelt en de verbeelding die je maakt, een grote impact heeft op hoe de dingen in jouw leven verlopen. Wanneer jij met vertrouwen een situatie tegemoet gaat, dan is de kans groter dat deze succesvol verloopt.
Wanneer jij onzeker een situatie tegemoet gaat en je haalt je van alles in je hoofd, dan is de kans groot dat dat is wat je krijgt. Je brein volgt immers jouw instructies op.
Tips om je brein slim te beïnvloeden
Er zijn hele trainingen die je leren hoe je je brein positief kunt beïnvloeden. Er is ook zoveel over te leren. Bij mijn eigen methode (De PowerMindset voor ondernemers) leer je dit in de tweede stap. Want dit vormt dé basis voor alles wat je verder met je Mindset doet.
Op 3 april 2018 start overigens mijn eerste online training waarin je de complete PowerMindset voor ondernemers leert om je zelfvertrouwen in het ondernemen te versterken. Meer informatie over deze training staat binnenkort op deze website, maar is nu al aan te vragen via wendy@powerinyou.nl.
Welke woorden gebruik je?
We hebben tijdens ons leven allemaal ons eigen woordenboek gevuld. De woorden die erin staan zijn over het algemeen hetzelfde als bij ieder ander. Alleen de betekenis die we aan de woorden hebben gegeven kan in veel gevallen afwijken. Ook gebruiken we soms woorden, zonder dat we ons realiseren wat de impact is van die woorden.
Hieronder geef ik je enkele voorbeelden.
Verkopen
Denk bijvoorbeeld aan het woord ‘verkopen’.
Ik weet dat veel ondernemers letterlijk en figuurlijk de kriebels krijgen wanneer ze alleen al denken aan dit woord. En eerlijk gezegd: ik had dat tot een paar jaar geleden ook. ‘Had’, want ik heb de betekenis die ik aan het woord ‘verkopen’ had gekoppeld verandert.
Ik zag verkopen als iets engs. Als iets dwingends. Alsof ik de ander iets wilde opdringen. Dat was natuurlijk niet zo, maar dit was mijn associatie met verkopen.

Nu zie ik verkopen heel anders. Ik zie het als een dienst die ik aan mijn (potentiële) klanten biedt. Ik voel me verplicht om mijn aanbod met ze te delen. Ik zie het zelfs als een tekortkoming van mezelf wanneer ik niet mijn aanbod met ze deel. Ik ontneem ze dan namelijk de kans om een krachtige Mindset te creëren, waarmee ze meer uit zichzelf, uit hun dagelijkse leven en uit hun bedrijf kunnen halen.
En dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Iemand maakt uiteindelijk natuurlijk zelf de keuze of hij koopt of niet. Maar je kunt de ander wel helpen bij het maken van de juiste keuze.
Voel je het verschil?
Verkleinwoorden
Wat ik regelmatig hoor en zie is dat ondernemers het hebben over hun bedrijfje. Nu is het natuurlijk afhankelijk van wat je wilt bereiken met je bedrijf(je), maar wanneer je een succesvol bedrijf wilt hebben, zeg dan liever bedrijf. Je interne voorstelling creëert namelijk een heel ander beeld. Waardoor je een andere associatie maakt met je bedrijf, het ondernemen en wat je ermee wilt bereiken.

Proberen
“Ik ga het proberen”, hoor ik vaak wanneer ik een opdracht mee geef aan een klant. Van te voren weet ik dan al dat de kans groot is dat het zeer waarschijnlijk niet gaat lukken. En ja, dat is een aanname. En ook niet zo’n positieve aanname. Maar laat het me uitleggen.
Laten we vooropstellen dat er een goede intentie zit in wanneer je iets gaat proberen. Je stopt er waarschijnlijk een hoop inspanning en energie in. Om uiteindelijk te concluderen dat het (weer) niet is gelukt. Dat is wat proberen is. Je bakt van tevoren alvast een excuus in voor als het je niet gaat lukken. Je kunt dan in ieder geval zeggen dat je het hebt ‘geprobeerd’.
Je weet nooit van tevoren of iets wel of niet gaat lukken. En het is ook niet erg natuurlijk wanneer er iets niet lukt. Daar leer je juist van. Alleen is de kans van slagen groter als je het in plaats van proberen gewoon gaat doen. Ga vaker dingen doen in plaats van proberen. En ervaar zelf welke andere resultaten dat geeft.
Leven of overleven?
Sommige mensen zien het leven of het ondernemen als overleven. Als je hoofd boven water houden. Met alles wat je hiervoor hebt kunnen lezen, hoef ik je bijna niet meer uit te leggen wat dit voor effect heeft op de dingen die je bereikt, toch?
Bovendien, wanneer je iets ziet als overleven, dan voelt het ook als overleven. Ik kan me voorstellen dat alles wat je dan meemaakt heel zwaar voelt. Je bent immers aan het overleven. Dat is waar je focus op ligt. En dat is iets heel anders dan je leven ‘leven’.
Andere manieren om je brein te beïnvloeden
Hierboven heb je een aantal voorbeelden kunnen lezen van hoe je door het gebruik van bepaalde woorden je brein op een slimme manier kunt beïnvloeden.
Maar het zijn natuurlijk niet alleen woorden die ons beïnvloeden. Het zijn bijvoorbeeld ook beelden. Onze eigen verbeelding bijvoorbeeld. De scenario’s die we maken voordat we ergens aan beginnen. Gelukkig kun je de scenario’s die je maakt veranderen. Meestal schetsen we gek genoeg een negatief scenario. Compleet met bloopers en alles wat er mis kan gaan.
Maak eens een positief scenario met een de afloop die jij wilt. Je weet toch niet van tevoren hoe het gaat. Maar het helpt wel beter om er met een positief gevoel aan te beginnen. En de resultaten zijn dan vaak ook anders dan wanneer je ergens aan begint met een negatief gevoel. En ook de weg ernaar toe voelt anders.
Waar je je op focust…
Waar je je op focust is wat je krijgt. Zo zegt de wet van aantrekkingskracht. Wanneer je je focust op positieve dingen en positieve gedachten hebt, dan trek je volgens de wet van aantrekking positieve dingen aan. Wanneer je je focust op negatieve dingen en negatief denkt, dan is dat wat je aantrekt.
Ook focussen veel mensen zich op wat ze kwijt raken. Op wat het ze kost. Bijvoorbeeld als ze iets willen veranderen. Wanneer iemand een gewoonte wil veranderen, dan focussen de meeste mensen zich op wat ze daardoor niet meer mogen.
Dat heet investeren
Of als ze iets willen waarvoor ze tijd, geld en/of energie voor moeten investeren. Ze focussen zich alleen op wat het kost. Bijvoorbeeld op het geld dat ze kwijt raken. En ze kijken minder naar wat het ze oplevert. Wat het ze gaat brengen wanneer ze het geld investeren.
Het heet niet voor niks investeren. Investeren betekent dat je ergens tijd, geld of energie in stopt ten behoeve van een doel dat (op langere termijn) wordt behaald.
Waar je je op focust heeft invloed op de keuzes die je maakt. De keuzes die je maakt hebben invloed op de stappen die je neemt. En de stappen die je neemt hebben invloed op wat je bereikt.
Formuleer het positief
De laaste tip die ik in dit blog graag met je wil delen – ik kan nog pagina’s volschrijven, maar anders komt er nooit een einde aan dit blog – is dat wanneer je iets negatief formuleert, dit minder goed werkt dan wanneer je iets positief formuleert. Wat ik hier mee bedoel is dat we vaak zeggen wat we niet (meer) willen.
Bijvoorbeeld: “Ik wil geen stress meer.”, “Ik wil niet meer negatief denken.” “Ik wil me niet meer druk maken om wat een ander van me denkt.”
Dit geeft voor je brein geen duidelijke richting. Want, als je geen stress meer wilt, hoe wil je je dan voelen? Als je niet meer negatief wilt denken, hoe wil je dan wel denken? Als je je niet meer druk wilt maken om wat een ander van je denkt, wat wil je dan wel?
Je geeft je brein betere instructies wanneer je het positief formuleert. Dus zegt wat je wel wilt. Dit geeft je brein een duidelijkere richting.
Maak gebruik van je eigen invloed
Zoals je in dit blog hebt kunnen lezen, heb je zelf enorm veel invloed op de dingen die je denkt, die je voelt, die je doet, hoe je ergens mee omgaat en de dingen die je in je leven bereikt.
Wanneer je op een andere manier gaat kijken naar de dingen die er gebeuren of die er moeten gebeuren om meer te bereiken, maak je andere keuzes en reageer je anders. Waardoor je andere dingen gaat bereiken.
Niets is wat het lijkt
Iedereen creëert zijn eigen werkelijkheid. Niets is wat het lijkt. Het is wat je er zelf van maakt. Wees je bewust van datgene wat je als waarheid aanneemt. Creëer een waarheid die voor jou werkt. Waarin je je fijn voelt. Waarin jij de dingen kunt doen die je zo graag wilt doen.
Veel plezier met het slim beïnvloeden van je eigen brein.
Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.
“Je eigen brein slim beïnvloeden voor betere resultaten” leer je in de tweede stap van mijn methode: De PowerMindset voor ondernemers.
De PowerMindset-methode is ontstaan uit al mijn kennis over Mindset en mijn ervaringen als NLP Coach & Trainer en ondernemer.
De PowerMindset bestaat uit 7 bouwstenen die alles bevatten om als ondernemer te leren omgaan met je onzekerheden in het ondernemen.
De PowerMindset leert je stap voor stap om je zelfvertrouwen op te bouwen en te versterken.
De PowerMindset in het kort:
- Omgaan met onzekerheid
- De kracht van Mindset
- De regie nemen over je gedachten
- Je emoties onder controle
- Overtuigingen aanpakken
- Grenzen bewaken en comfortzone vergroten
- Van Doel naar Resultaat