Spiritueel Ondernemen met Wendy Koning

Luister je liever dan dat je leest? Klik dan op de oranje play-button hieronder.

Een vol hoofd. Gedachten die alle kanten op gaan. Alle dingen die nog moeten gebeuren en waar je niet aan toekomt. Niet weten waar je moet beginnen. Een onrustig en gejaagd gevoel.
Welke ondernemer kent het niet?

Ik hoor er veel ondernemers over:

“Het is zo druk in m’n hoofd.”

“Ik heb geen overzicht.”

“Ik heb zoveel plannen, maar er komt niks uit m’n handen.”

“Ik krijg m’n hoofd niet rustig. Ik lig er zelfs ’s nachts wakker van.”

“Ik ben in m’n hoofd altijd bezig met wat er allemaal nog moet gebeuren.”

Je krijgt moeilijker dingen gedaan

Als je dit herkent, dan heb je vast al gemerkt dat het met een vol hoofd een stuk moelijker is om dingen gedaan te krijgen, dan wanneer je rust en overzicht hebt in je hoofd. Het is dan ook best logisch dat je het gevoel hebt dat je niet vooruit komt als het zo’n chaos is in je hoofd. 

Alle kanten opgaan

Vaak missen ondernemers die niet vooruit lijken te komen overzicht en structuur in hun hoofd. Ze zijn met van alles bezig. Ze doen heel veel. Maar vaak niet de dingen die daadwerkelijk bijdragen aan het behalen van hun doelen.

Ze hebben gedachten die alle kanten opgaan. En ze hebben het gevoel dat ze zelf alle kanten op gaan.

Daardoor hebben ze soms ook nog een kort lontje, waardoor ze zich om het minste geringste gefrustreerd en geïrriteerd voelen. En dit reageren ze dan vervolgens af op hun directe omgeving. Zonder dat ze dat zelf willen. Maar door de frustratie die ze van binnen voelen is het eruit voordat ze er erg in hebben.

En sommigen komen – als ze te lang zo door zijn blijven gaan – zelfs in een burn-out terecht.

Rustig naar de buitenwereld, maar van binnen…

Ook zijn er ondernemers, die lijken van de buitenkant de rust zelve. Je kent ze vast wel, die ondernemers. Of misschien herken je jezelf hierin. Het lijkt alsof ze alles onder controle hebben. En dat stralen ze ook uit. Maar ondertussen voelen ze wel die eeuwige onrust van binnen. Dit laten ze liever niet zien. Want we stellen ons natuurlijk liever niet kwetsbaar op. Wat zal een ander dan wel niet denken?

Maar weet je? Iedereen heeft hier weleens mee te maken. Zeker als je ondernemer bent en écht wilt gaan voor je bedrijf.

Hoe ontstaat onrust in je hoofd?

Als ondernemer hebben we vaak veel ideeën. Heel veel. En plannen. Die we willen uitwerken en uitvoeren. We willen vaak héél veel doen op een dag. Het liefst proppen we 36 uur in één dag. En wat denk je van je gedachten die de hele dag doorgaan (gemiddeld zo’n 50.000 per dag)? En alle prikkels die je onbewust oppikt uit de buitenwereld?

Uitstellen

Een andere oorzaak van onrust in je hoofd kan zijn dat je vaak dingen uitstelt. Bijvoorbeeld omdat het nog niet het juiste moment is. Of omdat je er gewoon niet aan toekomt. Of omdat je denkt dat je nog niet alle kennis hebt.

Je mist focus

Onrust in je hoofd kan ook ontstaan doordat je de juiste focus mist. En als je de juiste focus mist, dan ga je automatisch alle kanten op. Maar vaak niet de kant waar je heen zou willen gaan. Of eigenlijk: zou moeten gaan. Om je doelen te bereiken.

Piekeren

En wat denk je van piekeren? Je hoofd die de hele dag doorgaat. Met je zorgen maken. Nadenken. Alles overdenken. Nog een keer overdenken. En nog een keer. Twijfelen. Aan jezelf. En aan de dingen die je doet.

De dagelijkse dingen

En niet te vergeten alle dagelijkse dingen die ook gewoon doorgaan naast het ondernemen (je gezin, het huishouden, boodschappen doen, sociale contacten onderhouden, sporten).

En dit zit allemaal in jouw hoofd.
Je bedrijf, je gezin, het huishouden, je zorgen, je doelen, je gedachten, je onzekerheden, je ervaringen, je herinneringen, je overtuigingen, de dingen die je hebt geleerd en nog veel meer. En zowel bewust als onbewust ben je hier de hele dag door mee bezig.

Alles wordt opgeslagen

Alles wat we meemaken, wat we zien, horen, voelen, denken, proeven en ruiken, wordt opgeslagen in ons brein. Dat gaat vanzelf. Hoef je helemaal niks voor te doen. Zo werkt je brein. En ook al is niet alles even belangrijk, je brein slaat het toch op.

Vervolgens stapelt het zich op. Al die ervaringen, gedachten, zorgen, noem maar op. Als je het laat gaan en alles op blijft stapelen, zonder er af en toe iets mee te doen, dan wordt de stapel steeds hoger. En hoger. En hoger. Uiteindelijk is het dan ook niet meer te vermijden dat de stapel omvalt. In elkaar stort. En dan is de chaos helemaal compleet. Had je hiervoor misschien nog een georganiseerde chaos. Is het nu een ongeordende chaos. Een échte, complete chaos, zeg maar.

Zonde van je tijd en energie

Wanneer je met een vol hoofd aan het werk gaat, dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat dit niet echt lekker werkt. Juist omdat je je niet goed kunt focussen, komt er niet uit wat er in zit. Daardoor kost het niet alleen veel meer energie, maar het kost je ook veel extra tijd. Kostbare tijd. Die je had kunnen besparen door met een opgeruimd hoofd aan het werk te gaan.

Maak je hoofd rustig

Je weet denk ik al wel dat het niet fijn en efficiënt werkt met een vol hoofd. En misschien heb je al eens geprobeerd om je hoofd leeg te maken. Rustig te maken. Misschien mediteer je. Ga je een boek lezen. Een wandeling maken. Of een dagje naar de sauna. En vaak helpt dat. Alleen werkt het vaak maar voor even. Want in je hoofd, zit nog steeds dezelfde chaos, zolang je met de chaos zelf nog niks hebt gedaan.

11 Tips voor meer rust en overzicht in je hoofd

Hieronder geef ik je 11 tips om chaos in je hoofd te voorkomen en om meer rust in je hoofd te krijgen.

  1. Leg je telefoon vaker weg. Want wees eens eerlijk: hoe vaak pak jij je telefoon om ‘even’ je Mail/Facebook/Instagram/Whatsapp/LinkedIn te checken? En hoewel het soms maar een paar minuten is, zorgt het er wel voor dat je 1) steeds wordt afgeleid en 2) weer nieuwe dingen opslaat (onbewust) die je net hebt gezien, gehoord en/of gelezen.

  2. Wees je bewust van waar je je aandacht op richt. En waar je je aandacht aan geeft. Geef je je aandacht volledig aan datgene waar je mee bezig bent? Of geef je tegelijkertijd je aandacht aan de dingen die ook nog moeten gebeuren? Aan je zorgen? Of aan iets in je omgeving?

  3. Leg jezelf niet teveel druk op. Niet alles hoeft gisteren klaar. Stel haalbare deadlines voor jezelf.

  4. Niet alles hoeft nu. Vraag jezelf af: “Is dit nu belangrijk?” Leg hierbij de klemtoon op ‘dit’. Stel jezelf daarna nogmaals dezelfde vraag “Is dit nu belangrijk?”, maar leg dan de klemtoon op ‘nu’. Soms zijn dingen namelijk helemaal niet zo belangrijk als we misschien denken. En soms hoeft het ook niet meteen. En hebben we het in ons hoofd belangrijker gemaakt dan het werkelijk is.

  5. Zorg dat je je in balans voelt. Dat je genoeg tijd voor jezelf neemt. Om op te laden. En om bij te tanken.

  6. Schrijf het van je af. Schrijf op wat je bezig houdt. Zelf schrijf ik bijna elke avond in mijn groei-dagboek. Waarin ik mijn ontwikkelingen bijhoudt. Zoals de dingen die ik heb gedaan. Dingen die ik heb meegemaakt. Mijn hoogtepunten. Dieptepunten. Uitdagingen. En leermomenten.

  7. Stel je prioriteiten en hou je daaraan. Er komt vrijwel altijd van alles tussendoor. Maar alleen jij kiest ervoor of je je daardoor laat afleiden en weer iets anders gaat doen. Of dat je eerst je belangrijkste prioriteiten afrond.

  8. Als je een doel hebt en ergens mee bezig bent, zorg dan dat je al je focus daarop richt. Zet je telefoon op stil. Leg ‘m het liefst uit het zicht (zo maak je de verleiding om toch even te kijken tussendoor kleiner). Krijg je ineens weer een geweldig nieuwe idee? Of voel je de drang om toch even iets tussendoor te doen? Vraag je dan af of dit bijdraagt aan het behalen van je doel. Zo nee: parkeer het even, schrijf het op of laat het gaan.

  9. Maak geen ellenlange to-do lijsten. Wanneer je een to-do lijst hebt waar oneindig veel taken opstaan, dan is het niet zo gek dat je je daardoor onrustig voelt en het overzicht mist. Maak ergens een aparte lijst voor dingen die je nog wilt doen en die in je opkomen, maar gebruik dit niet als je to-do lijst. Hou je to-do lijst zo kort mogelijk. En zet daarop alleen de dingen die bijdragen aan het behalen van je doelen. Als je je to-do lijst hebt afgerond, dan kun je weer een volgende korte to-do lijst maken. Een to-do lijst met maar twee of drie taken erop motiveert meer. En het voelt rustiger wanneer je er niet zoveel dingen op ziet staan.

  10. Maak een goede planning. Alles valt of staat met een goede planning. En ik weet dat sommige ondernemers er weerstand tegen hebben. Want ze denken dat ze daardoor beperkt worden in hun vrijheid. De vrijheid die ze als ondernemer juist graag ervaren. Maar het geeft je juist meer vrijheid. Omdat je gericht aan de slag gaat. En daardoor efficiënt bezig bent. En dus meer tijd overhoudt. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je je aan je planning houdt, hè?!

  11. Laat het af en toe even bewust los. Ga vaker een (korte) wandeling maken tussendoor. Ga springen. Maak een rondje om de tafel. Even rustig zitten luisteren naar je favoriete muziek. Misschien wil je het liefst steeds door blijven gaan, maar uiteindelijk werkt dat juist averechts.

Voorkomen en toepassen

Met veel van de bovenstaande tips kun je voorkomen dat het een chaos wordt in je hoofd. Voorkomen is in de meeste gevallen beter dan genezen, toch? En een aantal van de tips kun je – op de momenten dat je de onrust in je hoofd voelt – gelijk toepassen. Pak er één uit en ga daar direct mee aan de slag. Zo kun je het gelijk wat rustiger en overzichtelijker maken in je hoofd. Om vervolgens weer verder te komen.

Hoe druk je leven ook is

Hoe druk jouw dagelijkse leven ook is, hoe druk je het als ondernemer ook hebt, als je in je hoofd rust en overzicht hebt, kun je het prima handelen.

Andersom is het ook zo.

Hoe meer onrust je in je hoofd voelt, hoe lastiger het is om met de dagelijkse dingen om te gaan. Al snel is alles dan teveel. En dan komt er niet alleen niks uit je handen als je met je bedrijf bezig bent, maar ook in je dagelijkse leven loopt het dan vaak niet helemaal lekker.

Daarom is het zo belangrijk om meer rust en overzicht te creëren in je hoofd. Omdat het in alle situaties in je leven doorwerkt.

Het gaat allemaal veel makkelijker

Zodra je meer ruimte hebt in je hoofd, gaat alles een stuk makkelijker. Je hebt meer focus. Je krijgt meer gedaan. Je voelt je relaxter in je dagelijkse leven. Je voelt je rustiger in je lijf. En daardoor reageer je ook anders.

Ruimte maken voor de langere termijn

Zelf doe ik het eens in de zoveel tijd. Mijn hoofd opruimen. Alles weer even ordenen. Op de juiste plek zetten. Overzicht creëren. Ruimte maken. Kijken welke dingen ik wel en welke dingen ik liever niet meer in mijn hoofd wil.

Dit doe ik niet op vaste momenten. Maar zodra ik voel dat het weer even te druk is in mijn hoofd. En onrustig is in mijn lijf. Dat ik daardoor minder focus heb. Ik voor mijn gevoel eerder achteruit ga in plaats van vooruit. En mijn lontje korter is.

Dan zijn dat voor mij de signalen dat het tijd is om weer even te gaan zitten en bewust ruimte vrij te maken in mijn hoofd. En ik kan je uit ervaring vertellen: dat is zó waardevol.

En het is eigenlijk best simpel om te doen.
Je moet het alleen even weten.
Weet dat ik jou graag leer hoe je dit doet. 
Zodat je het thuis ook zelf regelmatig kunt doen.

Zorg goed voor jezelf

Misschien overbodig om te zeggen, maar als jij goed voor jezelf zorgt en je goed voelt, dan merk je dit ook terug in je bedrijf. Daarbij reageer je ook anders wanneer je je relaxter voelt. Is je lontje langer. Heb je meer ruimte voor nieuwe ideeën. En het is makkelijker om ze ook daadwerkelijk uit te voeren.

Leer hoe je dit blijvend kunt doen

Naast de 11 tips hierboven, kun je ook leren hoe je voor de langere termijn meer rust en ruimte in je hoofd creëert. Je kunt het zien als een goede opruimbeurt. Even de bezem er doorheen halen. Waarna je weer overzicht hebt. En gelijk meer rust voelt in je lijf.

Het mooie is, dat wanneer je dit eenmaal hebt geleerd, je het dan heel gemakkelijk zelf kunt doen op de momenten dat je merkt dat je het even nodig hebt.

Ik leer je dit graag tijdens een 1-op-1 VIP sessie van twee uur, zodat we gericht met jouw drukke hoofd aan de slag kunnen. En jouw chaos kunnen opruimen. Om voor op langere termijn meer rust en overzicht te creëren.

Gun jezelf rust in je hoofd.

Gun jezelf een VIP sessie.

Meer informatie en inplannen VIP sessie>>>

Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.

2 reacties

  1. Bedankt voor het delen van deze waardevolle tips voor ondernemers. Een paar jaar geleden ben ik mijn eigen bedrijf begonnen. Ik merk dat ik het steeds drukker krijg en dat ik daardoor minder kan doen in plaats van meer. Ik overweeg te investeren in slimme software, misschien is een personeelsplanning software een goede oplossing. Daarnaast vind ik het een slimme tip om te bedenken dat niet alles nu hoeft, dat zal ik proberen te onthouden.

    1. Wat fijn dat je deze tip meeneemt, Emma. Want inderdaad, niet alles hoeft nu. We ‘denken’ vaak dat het nu moet. Maar gelukkig hoeft dat nu niet meer, nu je je hier bewust van bent. Super! En succes!

      Liefs,
      Wendy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

50%

Je bent er bijna!

Waar mag ik de Checklist naartoe sturen?

*Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan Power in You om mijn gegevens te verwerken op de manier zoals omschreven in de privacy verklaring.

Deze website gebruikt cookies om de website en mijn aanbod nog beter te maken. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.