Luister je liever dan dat je leest? Klik dan op de oranje play-button hieronder.
Over precies drie weken staan we weer met beide benen in een nieuw jaar. Een kersvers nieuw jaar vol met nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden, oude en nieuwe uitdagingen en de gelegenheid om nóg meer uit je leven en uit je bedrijf te halen.
Tarieven wel of niet verhogen per 1 januari?
Het is voor veel ondernemers ook de tijd van kijken of je huidige tarieven nog voldoen. Of ze nog bij je passen. Of het nog past bij de waarde die je levert. Of het nog goed voelt bij wat jij je klanten biedt. Bij wat jij waard bent.
Vraag jij te weinig?
Wat mij opvalt is dat ondernemers vaak (veel) te weinig vragen voor hun dienst of product. Terwijl ze zelf aan alles voelen dat het meer waard is. Dat ze zelf meer waard zijn. Ze houden hun tarieven lager dan ze eigenlijk willen. Vaak omdat ze zich onzeker voelen bij het vragen van hoge(re) tarieven.
En dan is er ook nog je interne kritische panel (dat stemmetje in je hoofd) die dingen zegt zoals:
“Wie denk je wel dat je bent om dat tarief te vragen?”
“Straks komt er niemand meer.”
“Wat als de mensen het te duur vinden?”
“Denk je echt dat jouw klanten dit gaan betalen?”
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Herkenbaar?
Het is best een dingetje
Om te vragen wat je waard bent is voor de meeste ondernemers best een dingetje. Er komt vaak ook meer bij kijken dan alleen je tarief verhogen. Het zijn namelijk vooral de beperkende overtuigingen (zoals die hierboven staan) die ervoor zorgen dat het nog niet goed voelt. Dat het spannend is om te doen. Want: wat als….
In het begin is het even wennen
Als je dan eindelijk de beslissing hebt genomen om je tarieven te verhogen en te vragen wat je waard bent, dan kan het – zeker in het begin – best even wennen zijn om tegen je klanten jouw nieuwe tarief te noemen.

Hoe het begon
Ik weet nog goed toen ik in 2013 de eerste stap maakte om mensen te gaan helpen om van hun problemen af te komen. Tijdens mijn NLP-opleidingen leerde ik geweldige technieken om iemand te helpen. Ik kon niet wachten om dit te gaan toepassen op ‘echte’ mensen. Na een oproepje op Facebook ging ik eerst alleen ‘oefenen’. Dat deed ik nog helemaal gratis. Al snel behaalden mijn ‘oefen’cliënten al na een paar sessies goede resultaten. Dat versterkte mijn zelfvertrouwen als coach en daardoor voelde ik dat het tijd was om er geld voor te gaan vragen.
Steeds een stapje verder
Ik begon met het vragen van € 60,- voor een sessie van anderhalf uur. Dat deed ik maar voor korte tijd, want op 1 september 2014 schreef ik me al in bij de Kamer van Koophandel. Ik was er klaar voor om serieus als coach te beginnen. Niet dat ik het daarvoor niet serieus deed, maar het voelde voor mij toch anders om het vanuit een officieel ingeschreven bedrijf te doen.
Ik wist inmiddels welk verschil ik kon maken in het leven van anderen en welke waarde ik kon leveren. En daarnaast kreeg ik ineens ook met allerlei zakelijke kosten te maken, zoals een boekhouder, website, mijn eigen praktijkruimte, belasting afdragen en ga zo maar door.
De waarde die ik te bieden had, had zichzelf bewezen en mijn tarief ging naar meer dan het dubbele, namelijk € 145,- (inclusief BTW) voor een sessie van anderhalf uur.
Spanning in m’n hele lijf
Ik weet nog wel in het begin, die eerste paar keer wanneer ik mijn nieuwe tarief van € 145,- noemde tijdens een telefonisch intakegesprek. Ik voelde de spanning in mijn lijf. Ik stond er wel achter en het voelde goed, maar mijn interne kritische panel liet af en toe ook nog even van zich horen. Logisch. Want zo gaat dat vaak bij nieuwe dingen. In het begin voelt het nog wat onwennig.
Te duur
Ik kreeg (en nog steeds) vaak te horen dat mensen het ‘duur’ vonden. Toen wist ik dat ik goed zat met mijn tarief. Want ik had ergens gelezen dat wanneer nooit iemand zegt dat je te duur bent, dat je dan eigenlijk te goedkoop bent.
Het mooie was, dat degene die voor dat tarief met mij wilden werken, degene waren die écht klaar waren met hun problemen, die voor de volle 100% met zichzelf aan de slag wilden, die écht wat wilden veranderen in hun leven en die bereid waren om in de kwaliteit van hun leven te investeren. Niet alleen qua geld, maar ook in tijd en energie.
Gemotiveerde klanten
Dat maakte dat ik ineens ging werken met hele gemotiveerde mensen. Mensen die écht klaar waren voor een verandering. Voor zelfontwikkeling. Om hun leven leuker en makkelijker te maken. Dit betekende ook dat mijn klanten door mijn coaching nóg betere resultaten bereikten.
Want op het moment dat je bereid bent om te investeren (of dat nou is in tijd, in geld of in energie), dan ben je gemotiveerd om ervoor te gaan. Dat geldt overigens voor alles wat je doet. Op het moment dat je écht ergens vanaf wilt of je hebt een intens verlangen om iets te bereiken, dan pas is de motivatie op z’n hoogst. En dan is de kans ook een stuk groter dat je het gaat bereiken.
Vaak denken mensen dat ze klaar zijn om iets te veranderen, dat ze het écht willen, maar ze willen er het liefst zo min mogelijk voor doen en het liefst zo min mogelijk investeren. Je kunt je misschien wel voorstellen welke resultaten je dan behaalt.
Mijn ideale klanten
Daarom werk ik nu alleen nog met mijn ideale klanten: gemotiveerde mensen. Sinds de zomer van dit jaar werk ik in plaats van met particulieren, bijna alleen nog met ambitieuze ondernemers.
Omdat ik merkte tijdens gesprekken met ondernemers, dat zij van nature al een bepaalde drive hebben om iets te willen bereiken. Om écht ergens voor te gaan. Anders wordt je ook meestal ook geen ondernemer.
Alleen ontbreekt het ze nog weleens aan voldoende zelfvertrouwen om er ook écht voor te gaan. Om werkelijk te doen wat ze het liefste willen. En hoe ze dat willen. Want ze laten zich nog te vaak tegenhouden door hun onzekerheid, faalangst of hun eigen interne kritische panel. Gelukkig kun je daar heel goed mee om leren gaan door een paar simpele veranderingen in mindset.

Voor een dubbeltje op de eerste rang
Het is overigens heel normaal dat mensen iets te duur vinden. De meeste mensen willen dan ook voor een dubbeltje op de eerste rang. En dat is prima. Maar wat levert het jou op om te werken met deze mensen? Je kunt je afvragen of dit wel jouw ideale klanten zijn. Want ik weet zeker dat jouw ideale klanten wel bereid zijn om erin te investeren.
Waar ben je bang voor?
De meeste ondernemers durven niet meer geld te vragen, omdat ze bang zijn om commentaar te krijgen en klanten te verliezen. Ons brein is nu eenmaal geprogrammeerd om ‘verlies’ zoveel mogelijk te willen vermijden. Maar weet je, jouw ideale klant heeft het er voor over. Stel je eens voor dat je alleen nog gaat werken met jouw ideale klanten. Klanten waarvan je energie krijgt, in plaats van dat ze je energie kosten.
Ga staan voor wat je waard bent
Als jij niet gaat staan voor wat je waard bent, dan doe je jezelf echt tekort. Want je zegt hiermee niet alleen dat jouw geweldige dienst of product het niet waard is, maar indirect zeg je ook tegen jezelf dat jij het niet waard bent.
En ja, het kan je klanten gaan kosten.
En ja, het voelt misschien wat ongemakkelijk in het begin.
Maar, het kan je ook weer klanten opleveren. Nieuwe klanten. Misschien zelfs wel jouw ideale klanten. Stel je voor dat je alleen nog maar werkt met jouw ideale klanten…

Straal het uit
Straal vertrouwen uit.
Vertrouwen in jouw dienst of product.
Geloof 100% in de waarde die je biedt.
En laat dit zien.
Anders blijft het knagen
Als je blijft werken onder je tarief, dan is de kans groot dat het op den duur aan je gaat knagen. Of misschien voel je dat nu al. Als het aan je knaagt, dan gaat dat uiteindelijk vaak ten koste van jouw motivatie. Hoe leuk je je vak misschien ook vindt. Het gaat dan dus ook ten koste van de kwaliteit van jouw dienst of je product die je aan je klanten biedt. Als je vraagt wat je waard bent, dan ben je je klanten dus ook nog eens beter van dienst.
Iets om over na te denken…
Voel je vrij om mijn blog te delen met andere ondernemers die hier ook hun voordeel uit kunnen halen.