Luister je liever dan dat je leest? Klik dan op de oranje play-button hieronder.

Hoe je je gedachten kunt sturen

Gedachten; ze komen en ze gaan. De ene keer gaan ze snel en de andere keer blijven gedachten wat langer hangen. Soms zijn het prettige gedachten en soms zijn het nare gedachten. Wat je denkt heeft veel invloed op je stemming. Misschien herken je het wel; bij prettige gedachten voel je je goed en bij nare gedachten meteen een stuk minder.

Wat zijn gedachten?

Een gedachte is iets, waar men zich even van bewust is. Een gedachte is een onderdeel of het gevolg van het denkproces. Een gedachte kan zomaar opkomen, vanuit het onderbewuste of voortkomen uit andere bewuste gedachten – de ene gedachte kan tot de andere leiden. Een gedachte kan worden opgeroepen door waarnemingen – een beeldgeur of geluid. (bron: Wikipedia)

Wist je dit?

Wist je dat je naar schatting zo’n 50.000 gedachten per dag hebt? En hoewel gedachten vaak zomaar ineens opkomen, kunnen we ze wel sturen.

Het kan zo gaan

Stel je voor, er komt een gedachte in je op, bijvoorbeeld: Ik kan dit toch niet.

Dan zou het zo verder kunnen gaan: ‘De vorige keer lukte het me ook niet en de keer daarvoor ook niet. Ik weet toch al dat het nu weer niet lukt. Ik kan het gewoon niet. Ach, waarom zou ik het überhaupt proberen? Laat maar, ik doe het gewoon niet.’

Het zou ook zo kunnen gaan

‘Omdat het de vorige keer niet lukte, betekent het niet dat het nu weer niet lukt, want ik weet nu hoe het niet moet en hoe ik het anders kan doen. Het zou zomaar kunnen dat het nu wel lukt. Ik ga het gewoon doen!’.

Wat denk je dat het resultaat zal zijn van de gedachten in de eerste situatie?
En van de gedachten in de tweede situatie?
In beide situaties heb je in ieder geval gelijk. Zoals Henry Ford zei:

“Als je gelooft dat je het kunt, dan heb je gelijk en als je gelooft dat je het niet kunt, dan heb je ook gelijk”

Je hebt dus altijd gelijk. De vraag is: ‘Welke gedachte helpt jou beter?’

Helpende- en niet-helpende gedachten

Mijn klanten leer ik onder andere in termen denken van ‘helpende gedachten’ en ‘niet-helpende gedachten’.

In het rood schrijven we de gedachten op die niet helpen.

Bijvoorbeeld: ‘Niemand vindt mij aardig. Ik doe altijd alles fout. Ik mag niet falen. Ik moet alles perfect doen. Ik ben het niet waard.

Daarna schrijven we tegenover elke ‘rode gedachte’ een ‘groene gedachte’, dit zijn gedachten die wél helpen.

Bijvoorbeeld: ‘Ik ben goed zoals ik ben. Het is oké om fouten te maken. Ik leer juist van mijn fouten. Ik ga ervoor. Ik ben het waard.

Waar we ons druk over maken

Het is best bijzonder – als je er wat langer over nadenkt – dat we ons in gedachten vaak druk maken over dingen die gebeurd zijn in het verleden. Of dingen waarvan we denken dat die gaan gebeuren in de toekomst. Terwijl het verleden en de toekomst niet eens bestaan.

Het enige dat bestaat is het ‘NU’.

Het kan je zoveel opleveren

Het sturen van niet-helpende gedachten naar helpende gedachten kan je enorm veel opleveren. 

Je stemmig verandert direct, waardoor je je beter voelt en andere acties neemt. Daardoor blijf je in beweging. En bereik je de resultaten die je voor ogen hebt.

Goed om je te realiseren is dat jij de enige bent die jouw gedachten kan sturen.

Succes!

Voel je vrij om dit blog te delen met andere ondernemers voor wie dit ook interessant en waardevol kan zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.