Wil je dit blog liever luisteren dan lezen? Dat kan! Luister het direct hieronder.

5 tips om minder drukte te ervaren

“Hoe gaat het met je?”

“Goed, maar druk”.

Ik denk dat niemand meer opkijkt van dit antwoord. We hebben het bijna allemaal zo ontzettend druk tegenwoordig, dat we nergens aan toe lijken komen. Geen tijd hebben voor het afspreken met een vriendin die je al veel te lang niet hebt gezien en gesproken. En te weinig tijd hebt voor je partner en kinderen.

Eigenlijk is het niet eens zo gek, want de meeste vrouwen werken, doen het huishouden, zorgen voor hun gezin, rijden van hot naar her voor de hobby’s van de kinderen, je eigen hobby’s, studeren, en wat denk je van whatsapp en social media die veel van onze tijd opslokt.

Het lijkt wel alsof het de mode is om het druk te hebben. Het hoort er tegenwoordig bij. Maar is het wel echt zo dat we het druk hebben? Of zou het zo kunnen zijn dat we het zelf creëren?

Heb jij het druk? En wil je hier meer balans in vinden? Dan zouden de onderstaande tips je op weg kunnen helpen om het wat minder druk te hebben. En zeker om minder druk te ervaren.

Tip 1
We ‘moeten’ heel veel, althans zo lijkt het. Wat moet jij allemaal? Neem even de tijd om hierover na te denken en schrijf je ‘moetjes’ op.

Als je dit hebt opgeschreven kijk er dan eens naar en stel jezelf de volgende vraag: “Van wie moet ik dit eigenlijk?”

Tijdens mijn coachingsessies en trainingen hoor ik vrouwen vaak zeggen dat ze heel veel moeten. In 99% van de gevallen moet het van zichzelf.

Omdat het woord ‘moeten’ zo dwingend is, beperkt het je in je keuzevrijheid en geeft het een bepaalde druk. Het veronderstelt dat je geen keuze hebt. Alsof er een tweede persoon is die jou zegt wat je moet doen.

Maar natuurlijk hebben we altijd een keuze. En we maken die keuze zelf. We zijn tenslotte zelf verantwoordelijk voor de keuzes die we maken. Gelukkig maar! Want dan kun je ook zelf wat veranderen aan de drukte die je misschien ervaart.

Tip 2
Wat ook goed helpt is om je bewust te worden van al je moetjes. Let er eens op hoe vaak jij het woord ‘moeten’ gebruikt. Bewustwording is de 1e stap naar verandering.

Stel jezelf bij elk moetje de vraag: ‘Wat zou er gebeuren als ik het nu niet doe?”.

Tip 3
Stel je voor dat je het woord ‘moeten’ verandert in: willen, mogen of kunnen.

Kies een ‘moetje’ uit de lijst die je bij tip 1 hebt opgeschreven en zeg dit hardop. Verander vervolgens het woord moeten in willen, mogen of kunnen (afhankelijk van welk woord het beste past in die context) en zeg het nu nog eens hardop.

Hoe is dat anders?

Bijvoorbeeld: “Ik kan vandaag gaan schoonmaken.” Of: “Ik wil sporten.”

Ik daag je graag uit om de komende zeven dagen uit te testen wat het veranderen van het woord moeten je in jouw dagelijkse leven oplevert.

Tip 4
Wat ook goed werkt is: ‘Act as if’. Dit betekent letterlijk: ‘Doe alsof’ en is een van de kaders die ik leerde vanuit NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren).

Doe alsof je het rustig hebt. Alsof je niks aan je hoofd hebt. Je heerlijk relaxed voelt.
Zelf doe ik dit heel regelmatig en het werkt direct.

Voorheen deed ik dit overigens niet. Toen was ik altijd bezig met wat ik daarna allemaal nog ‘moest’ doen. Momenteel heb ik best veel bezigheden en toch kan ik me hier vrij relaxed bij voelen.

Tussen al deze bezigheden door lukt het mij zelfs om regelmatig tijd vrij te maken voor mezelf, mijn man en mijn kinderen. En ook al is dat soms maar een paar minuten, ze hebben dan mijn onverdeelde aandacht en dat heeft een positief effect.

Tip 5
Als je meer in het ‘NU’ leeft en je focust op wat je op dat moment doet, dan kan het bijna niet anders dan dat je met je volledige aandacht ergens mee bezig bent. En dat zorgt gelijk voor een rustig gevoel.

Op dat moment heeft het toch geen zin om je druk te maken over wat je nog allemaal ‘moet’. Want straks bestaat feitelijk niet, het enige wat er is, is het ‘NU’.

Ik nodig je uit om met deze 5 tips te experimenteren en te ontdekken hoe jij meer balans en rust kunt vinden in je dagelijkse leven én in het ondernemen. Want wanneer je in balans bent, bereik je meer. En je geniet met meer rust, aandacht en energie van de dingen die belangrijk voor je zijn.

Een bijkomend voordeel is dat wanneer jouw kind een relaxte ouder heeft, dit ook een positief effect op (het gedrag van) je kind heeft. Een win-win situatie dus!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.